Posted tagged ‘Aftonbladet’

Antisemitism från Ship to Gaza sprids av Sveriges Radio P4 Örebro

29 juni 2010

Skärmdump SR P4 Örebro, med understrykningar. Klicka för förstoring.

Se också uppdatering längre ned.

Sveriges Radios P4 Örebro sände idag ett inslag från Stortorget i staden, där Ship to Gaza höll en manifestation. På radions hemsida lyder den direkt partiska rubriken Här hedrades offren på fredsfartyget, och i reportaget förtydligas att det gällde vad man kallade ”det turkiska fredsfartyget”.

Reportern Jaber Fawaz intervjuar två av dem som ingick i Ship to Gaza-manifestationen:

Kostnären Bitte Alling och författaren Staffan Ekegren hade ställt ut konstverk som en del av manifestationen.

- Någonting som är viktigt är att bojkotta israeliska varor, där kan vi ju var och en göra en insats. Israelerna tycker ju om att göra sig till offer, världens offer. Men det dem är känsliga för, det är ju pengar. Så att om vi slutar handla av dem, och sluta handelsavtal. Där träffar vi dem närmast hjärtat, säger författaren Staffan Ekegren.

Göra sig till offer? Känsliga för pengar? Där träffas dem närmast hjärtat?

Nu förstår man varför det inte uppmanas till bojkott mot något annat land i världen. Radioinslaget är fortfarande oförändrat, och går att höra här. På SR:s hemsida har nu citatet redigerats bort från texten, så de tycks ha insett åtminstone det problemet. Ingen förändring dock av ljudfilen, eller av den så kallade ”reporterns” text om ”det turkiska fredsfartyget” där man sågade av relingen flera timmar i förväg för att framställa järnspett. Inte heller tillstymmelse till att ta med något israeliskt perspektiv. Här finns skärmdumpen ovan utan understrykningar. Här och här finns en mp3-inspelning av radioreportaget.

Att Ship to Gaza inte störs av antisemitiska strömningar är ingen hemlighet. På deras hemsida länkades exempelvis till den ökände antisemiten Lasse Wilhelmsson som slagit påsarna ihop med den nazi-islamistiske Förintelseförnekaren Mohamed Omar. Ship to Gaza själv delfinansierades av Mahathir Mohamed (i DN: Judehatande finansiär bakom Gaza-konvojen).

PUBLICISTISKT BEDRÄGERI

Att SR inte har bättre omdöme är oroväckande. Radioinslaget ovan bryter inte bara grovt mot Sveriges Radios sändningstillstånd gällande opartiskhet, saklighet och allsidighet – att tala om den turkiska islamistbåten Mavi Marmara som ”fredsfartyget”, och utan att ange Israels sida av saken är ett hån, inte bara mot lyssnarna. Det är ett publicistiskt bedrägeri. Utöver det är det ofattbart att redaktionen öppet sprider antisemitiskt anstrukna resonemang och hat mot israeler från Ship to Gaza. Ljudklippet ligger kvar oförändrat.

(mer…)

Foton från Paris: Stor manifestation för Gilad Shalit och Israel

25 juni 2010

 

KIDNAPPAD INNE I ISRAEL OCH GISSLAN HOS HAMAS SEDAN FYRA ÅR

I tisdags manifesterade enligt organisatörerna nästan 15 000 personer i Paris för att kräva frisläppandet av Gilad Shalit och visa sitt stöd till Israel (se foton nedan). I flera andra städer världen över demonstreras det med samma budskap. Idag, fredagen den 25 juni, är det exakt fyra år sedan som den värnpliktige fransk-israeliska medborgaren Gilad Shalit kidnappades av terrororganisationen Hamas år 2006 inne på israeliskt territorium i närheten av Kerem Shalom-övergången till Gaza. Den 23-årige Gilads bortförande utgör, som en rad internationella människorättsorganisationer inkl. Röda Korset framhävt, ett grovt brott mot internationell och humanitär rätt. Häromdagen fördömde Human Rights Watch Hamas behandling av honom som tortyr. Shalit förvägras besök från Röda Korset, ingen vet var han hålls gömd, han får inte ta emot besök eller brev från sin familj (och Ship to Gaza vägrade att ta med ett paket med medicin och brev till honom när familjen vädjade dem om det). Shalit deltog inte i någon strid när han kidnappades och Hamas ger inte ens sin gisslan de rättigheter som en krigsfånge får enligt tredje Genèvekonventionen. 

Sverige är idag världens tredje största biståndsgivare till palestinierna med mer än 800 miljoner kronor per år. Detta ger den svenska regeringen en unik möjlighet att med kraft kräva att makthavarna i Gaza friger Gilad Shalit, som redan berövats fyra år av sin ungdom. 

 

Nedan några bilder från manifestationen, och längst ned finns ett komplett bildspel. Men glöm inte att skriva under uppropet som ska skickas till utrikesminister Carl Bildt:

UPPROP FÖR GILAD SHALIT 

Frige Gilad!

Manifestationen på Platsen för de mänskliga rättigheterna vid Trocadéro organiserades av ett flertal judiska organisationer. Deltog gjorde flera människorättsorganisationer, inkl. bl.a. Riksförbundet för Frankrikes svarta och Riksförbundet för Frankrikes många armenier, samt flera politiska partier och organisationer. Bland talarna fanns franska artister och kulturpersonligheter, politiker, förtroendevalda och borgmästare från Parisregionen. De gav flera eldiga tal där de krävde att terrorgruppen Hamas släpper sin gisslan. Flera talare fördömde också den senaste tidens försök att förvägra Israel rätten att försvara sig, och den hatvåg mot Israel som märks inom vissa grupperingar i Europa, inte minst efter den förvrängda rapporteringen om Ship to Gaza.

(mer…)

Falsklarm om ”massdeportering”

16 april 2010

”INGEN GRUND FÖR PÅSTÅENDENA”

I söndags publicerade en av Israels minsta rikstäckande tidningar, Haaretz, en kommentar om försvarsmaktens nya regler för repatriering av palestinier på Västbanken hemmahörande i det Hamasstyrda Gaza. Tidningens journalist, Amira Hass, tolkade reglerna som ett carte blanche för ”massdeportering”. I statskontrollerade arabiska medier, men också i vissa svenska rapporter, piskades det upp hätska stämningar efter artikeln. Påståendena i Haaretz har dementerats, rapporterar tidningen nu:

Israel har skickat meddelanden för att försäkra Egypten, Jordanien och den Palestinska Myndigheten om att man inte har för avsikt att vidta åtgärder mot Gazabor på Västbanken.

I en separat artikel återges också klarlägganden från försvarsmakten:

– Det finns ingen sanningsgrund i rapporterna om att Israel skulle ha för avsikt att deportera Gazabor boendes på Västbanken, sade den ansvarige brigadgeneralen Eitan Dangot i ett telefonsamtal med den högt uppsatte Fatah-representanten Hussein a-Sheikh. 

Hamasstyret i Gaza ligger i krig mot Israel. Styret på Västbanken har, trots ovilja till fredsförhandlingar, däremot en fungerande relation till Israel.

INGEN SKA BEHÖVA BO I HAMASSTYRET MOT SIN VILJA

Den respekterade israeliska bloggen Elder of Ziyon har följt upp klarläggandena, och fått mer detaljer. IDF meddelar att de, tvärtemot farhågorna i Haaretz artikel, givit alla 32.000 palestinier som de palestinska myndigheterna registrerat och som anmält att de inte vill återvända till Hamasstyret i Gaza, valfrihet att stanna kvar på Västbanken, där säkerheten garanteras av Israel.

(mer…)

Efter Gaza-attacken mot Socialdemokrater: Stoppa fjäsket för Hamas

22 februari 2010

Jens Orback, chef för socialdemokratiska Palmecentret

ENSTAKA VÄNSTERRÖSTER VÅGAR UTMANA FJÄSKANDET FÖR HAMAS

Häromdagen avslöjade Jens Orback, chef för socialdemokratiska Palmecentret, att den palestinska terrorgruppen Hamas som styr Gazaremsan genomfört en razzia mot deras kontor i området. Beväpnade Hamasmän kom sedan tillbaka och hotade medarbetarna samt beslagtog kontorschefens dator. Anledningen var att hon hade vägrat att skriva under ett papper om att hon inte längre skulle kunna jobba förrän Hamas gett henne tillstånd. Jens Orback protesterar också mot Hamasregimens förtryck och människorättsbrott: Palmecentret hotat av Hamas.

Attacken fick förstås noll uppmärksamhet av ”nyhetsbyrån” TT. Och med undantag för en nyhetstext i LO-tidningen har locket lagts på även i socialdemokratiska organ såsom AiP, Broderskapsrörelsens tidning och förstås i det Hamasvänliga Aftonbladet. Helle Klein, som utformar den sistnämnda tidningens ledarsidor, uppmanar istället till kulturbojkott mot Israel, och fantiserar i islamistiska termer om landets ”kamp mot den muslimska världen”. Den annars flitigt kommenterande kristne socialdemokraten Ulf Bjereld hade ingenting att säga om attacken från den islamiströrelse han sedan länge vill ”dialogera” med.

(mer…)

Terrorsupportrarnas kritik mot skyddsbarriären avslöjad

11 januari 2010

SKULLE HA KRITISERATS OAVSETT VAR DEN GICK

Palestinaanhängare har länge kritiserat Israels försvarsbarriär mot Västbanken, som lyckats begränsa de nästan dagliga palestinska terrororgierna i Israel. Ett knep de ofta använt är att säga att barriären hade varit OK om den bara hade byggts på vad de kallar ”gränsen” mellan Israel och Västbanken, trots att någon sådan gräns aldrig funnits. Men när Israel nu planerar en annan barriär i Sinai, på en verkligt existerande gräns med ett grannland, så möts även det med fördömanden. Därmed är aktivisternas verkliga avsikter avslöjade.

Skyddsbarriären mot Västbanken går där den bäst kan försvara civila mot terrorangrepp. Den är tillfällig, har flera gånger flyttats efter klagomål, och kan justeras eller helt tas bort när palestinierna avbrutit sin terrorism. Men palestinaanhängare kräver att skyddsbarriären ska gå längs med något de kallar ”gränsen” mot Västbanken. Det de menar är i själva verket de osäkra och sedan länge försvunna vapenstilleståndslinjerna efter den arabiska invasionen som slutade 1949. Men de linjerna visade bara hur långt irakiska, egyptiska, syriska och jordanska stridsvagnar hade lyckats invadera Israel innan de kunde stoppas. De är helt slumpmässiga och speglar varken skyddsbehoven eller parternas anspråk på marken (exempelvis hamnade Klagomuren på den arabiskockuperade sidan). De kallades också ”Gröna Linjen” och varade från krigsslutet 1949 fram till 1967, men erkändes aldrig som gräns av varken FN, arabvärlden eller Israel.

Vapenstilleståndslinjerna var endast tillfälliga i väntan på förhandlingar om verkliga gränser. Linjerna annulerades dock i samma ögonblick som Jordanien återigen anföll Israel över just de linjerna i juni 1967, och därmed upphävde vapenstilleståndet. Palestinaanhängarnas strategi, i brott mot FN-resolution 242, är att Israel ska vara precis så utsatt som det var innan det blev invaderat på nytt. De kallar det ofta manipulativt för ”1967-års gränser”, och menar då före angreppet i juni 1967. Allt detta är känt sedan tidigare.

FÖRDÖMS ÄVEN NÄR DEN GÅR UTMED ERKÄND GRÄNS

Men igår rapporterades att Israel planerar att förstärka landets södra gräns mot Egypten i Sinaiöknen. Varför det överhuvudtaget blev en notis i Sverige om det är obegripligt. En barriär ska byggas (inte att förväxla med den som Egypten bygger mot smugglingstunnlarna i Gaza) exakt längs med landets internationella och erkända gräns med Egypten i Sinai. Men då möts även detta av kritik på allsköns pro-palestinska websidor.

(mer…)

Aftonbladets tre ingredienser för att väva sin organkonspiration

06 november 2009
Åsa Linderborg, "Kulturredaktionens" chef, Aftonbladet

Åsa Linderborg, "Kulturchef", Aftonbladet

(Den som har ont om tid kan läsa den sammanfattande trepunktslistan längst ned).

Nyligen rapporterade nyhetsbyrån AFP att ett stort antal jordanier åtalats för att ha bedrivit illegal handel med njurar som sålts av palestinier till köpare i arabvärlden, däribland Egypten. Men varken Aftonbladet eller TT rapporterade om saken trots att de på torsdagen tyckte att det var relevant att rapportera ett fall om handel med israeliska organ. Anledningen till den skilda hanteringen är försöken att använda helt orelaterade och verkliga rapporter om brottssyndikat för att legitimera den obelagda, dementerade och diskrediterade konspirationsteorin som publicerades på Aftonbladets ”Kultursidor” i augusti. Den antydde systematisk plundring av palestinska organ med det israeliska samhällets goda minne. Detta är grunden i skapandet av alla konspirationsteorier: att använda några noggrannt utvalda verkliga händelser för att försöka belägga en större och orelaterad lögn.

Därför fortsätter Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg sin besatthet av israeliska organ. Nu hävdar hon att domen mot en rättsläkare i Israel nyligen visserligen inte ”bevisar”, men ”knappast minskar”, relevansen i Aftonbladets organskröna. Detta trots att domen fullständigt saknar paralleller till Boströms diskrediterade påståenden. Aftonbladet har vävt ihop tre orelaterade saker – varav en uppdiktad – till en enda stor konspirationsteori. Den enda kopplingen är ordet ”organ” (se listan längre ned, för en sammanfattning).

(mer…)

Israel anklagar Sverige för kontakt med Hamas

21 september 2009

Oded Meiri om anklagelsen om svenska Hamas-kontakter:

EFTER AFTONBLADET-affären och försämringen av relationerna mellan Israel och Sverige anklagar Israels premiärminister Benjamin Netanyahu Sverige, som ordförandeland i EU, för att försöka starta en ”dialog” med Hamas. I ett möte med Spaniens utrikesminister Miguel Moratinos tog Netanyahu upp ämnet. Spanien kommer att avlösa Sverige som EU-ordförande i januari nästa år. Netanyahu sade att han känner till att Sverige försöker att åstadkomma kontakter med Hamas, men nämnde inte källorna för detta. Moratinos sade att han inte känner till något om saken, men lovade att undersöka detta med svenskarna.

Hamas är stämplad som terrororganisation av EU och alla kontakter med organisationen är frysta så länge Hamas inte godkänner Kvartettens villkor att avsäga sig terror samt erkänna Israel och ingångna avtal.

Hamas påstår att de har kontakter med regeringstjänstemän i europeiska länder.

Se vidare:
- Haaretz: Netanyahu accuses Sweden of trying to reach out to Hamas
- Svenska UD dementerar.

/Oded Meiri

Jan Guillou har funnit sin baneman

07 september 2009

Jonathan Leman tipsar om radioprogrammet Medierna i P1 som sändes i lördags, som mycket väl kan komma att gå till historien. Intervjuaren Martin Wicklin, som arbetar för det självständiga produktionsbolaget Tredje Statsmakten, ställer debattören Jan Guillou till svars för en kolumn han skrivit i Aftonbladet om den påstådda organaffären. Bakgrunden är Guillous mångåriga och hårda kritik mot kulturjournalistik ”som bara bygger på lösa spekulationer” (om bl.a. Catrine Da Costa, Thomas Quick och mordet på Olof Palme).

Jan GuillouReportern ställer frågan hur det nu kan komma sig att Jan Guillou tvärtom gått ut till försvar för Aftonbladets och Donald Boströms konspirationsteorier om påstådda israeliska organstölder på palestinier, helt utan belägg. Tycker han att detta är bra kulturjournalistik? Den 10 minuter långa intervjun utvecklas till en fascinerande och tragikomisk självtortyr av sällan skådat slag, när Guillou förgäves kämpar för att få sitt resonemang att hålla ihop. Den envetne intervjuaren återvänder ideligen till kärnfrågan, och Guillou tvingas till flera tysta uppehåll, ju mer den gren han sitter uppflugen på börjar knaka.

Den fascinerande intervjun kan höras här (börjar 10.30 in).

Lägg också märke till hur Jan Guillou rättfärdigar den motbjudande kopplingen som artikeln gör till en korruptionsaffär i USA. Det visar sig att Guillou fortfarande inte förstått att den handlade om levande israeler som rest till USA för att frivilligt sälja sin njure, och alltså inte om ”organ från Israel” eller från palestinier.

Sist i programmet (31 min in i sändningen) görs också en parodi på Aftonbladets ”kulturjournalistik”, genom en utredning om varför svininfluensan kommit just nu.

F, SvD, 2, ES, Ab, 2, Hd, Smp, Vg.

Uppdaterade bloggar: Gudmundson, Elder of Ziyon, Fredrik Axelsson, Sapere aude, Al Hamatzav, JiM.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

SR använde palestina-aktivisten Terje Carlsson som Jerusalemreporter

04 september 2009

FICK ‘RAPPORTERA’ OM KRITIK MOT VERKSAMHET HAN SJÄLV DELTAGIT I

Idag sände Sveriges Radio programmet Människor och Tro i P1, som handlade om kritiken mot svenska så kallade ”biståndsorganisationers” alltmer ökade politiska radikalisering och stöd till odemokratiska krafter i Mellanöstern som motsätter sig Israels existens och stödjer terrorism.

Kritiken kommer från den oberoende israeliska organisationen NGO Monitor, som har skrivit en kritisk debattartikel i Jerusalem Post om det svenska palestinabiståndet, och också gjort en över 20 sidor lång detaljerad granskning av Diakonia, en svensk vänsterkristen lobbygrupp som till 90 procent finansieras av svenska staten via SIDA (332 miljoner kr 2008). Ungefär hälften av de 750 miljoner svenska skattekronor som Sverige skickar till palestinierna varje år går via FN-organet UNRWA, som bl.a. driver de palestinska skolorna. Så sent som i förra veckan försäkrade UNRWA att man även fortsättningsvis inte kommer att undervisa om Förintelsen i Gazas skolor, vilken Hamas kallar ”en lögn”.

Palestina-aktivisten Terje Carlsson

Palestina-aktivisten Terje Carlsson

‘REPORTER’ OCH PALESTINALOBBYIST

För att intervjua NGO Monitor om kritiken mot Diakonia och SIDA skickar Sveriges Radio dit en välkänd aktivist vid namn Terje Carlsson. Det tycks inte göra något att han arbetat som pro-palestinsk ”följeslagare” på Västbanken genom Sveriges Kristna Råd med stöd av det kritiserade Diakonia. Följeslagarprogrammet finansieras även det av SIDA. Som ”följeslagare” skrev Terje Carlsson rapporter i vilka exempelvis Yassir Arafat år 2004 beskrivs som ”en äkta frihetshjälte”, och om hur judar ”tävlar” i att hata honom mer än Adolf Hitler. Då hade palestinierna sprängt uppåt 1 000 civila israeler till köttslamsor i nästan dagliga terrororgier, och invalidiserat tusentals fler:

För israeler räcker det med att se en bild av Arafat för att sluta skratta och börja hata. Adolf Hitler kanske skulle vinna över Arafat i en judisk tävling i hat och rädsla, men det är inte helt säkert. För israeler var Arafat en levande pain in the ass, som aldrig gav upp även om Israels militärer gjorde allt för att han skulle hålla käft.

‘JAG TAR STÄLLNING’

År 2007 regisserade Terje Carlsson filmen ”Välkommen till Hebron”. Filmen är en pro-palestinsk partsinlaga om situationen i staden, vilket också Carlsson erkänner. ”Jag har fått reaktionen att filmen är pro-palestinsk i Sverige, säger han i artikeln ”En filmare som tar ställning”. ”Jag tar ställning via min film”, förklarar han i en intervju med Svenska Filminstitutet.

(mer…)

DN:s chefredaktör: Regeringen får visst kritisera artiklar

24 augusti 2009

Dagens Nyheters chefredaktör Thorbjörn Larsson tillbakavisar talet om att regeringen och ministrarna inte skulle kunna kritisera innehållet i publicerade artiklar:

Vad anser du om att Carl Bildt inte kan fördöma artikeln när regeringsrepresentanter tidigare uttalat sig i olika ämnen?
- Även ministrar måste få reagera på saker som skrivs, vi har ju yttrandefrihet. Ett exempel är Reineraffären då Olof Palme reagerade starkt.

Och det är precis det som har efterlysts från israelisk sida, även om somliga har missuppfattat och trott att det skulle handla om att regeringen förväntas ”styra” vad som står i medierna.

Thomas Bull, professor i konstitutionell rätt vid Uppsala Universitet, bekräftar till Fred i Mellanöstern att det är tillåtet för regeringsrepresentanter att kritisera vad som skrivs i pressen, men påpekar att det kan vara ett känsligt område beroende på vad det handlar om. Här är hela svaret (vår fetstil):

Det är nog inte en fråga om förenlighet med grundlag, utan mer en tradition. Det rättsligt intressanta är censurförbudet i TF [Tryckfrihetsförordningen /FiM:s anm.], men uttalanden från regeringen om artiklar är inte censur (sker inte i förväg och hindrar inte publicering).

Däremot är det känsligt att uttala sig eftersom det kan påverka en tidnings publistiska frihet i framtiden. Man kan väl säga att länder där regeringarna mera ofta recenserar de egna landets tidningar/media inte brukar vara demokratiska mönsterstater. Därför avhåller sig gärna regeringar i demokratiska stater från sådant, eftersom varje misstanke om att den fria åsiktbildningen låter sig påverkas av vad regeringen för tillfället anser är av ondo för det politiska systemet i stort. Man kan ju notera att Berlusconis utspel om den alltför regeringskritiska TV-kanalen i Italien inte anses som riktigt OK – sådant föder alltid misstankar om att man inte bara tycker något, utan också kanske gör något…inte bra för förtroendet för vare sig pressen eller regeringen. Men något formellt grundlagsbrott kan jag inte se att det skulle vara att uttala sig.

Känsligheten som Bull nämner förefaller alltså främst handla om politiska tvistefrågor (såsom kritik mot avslöjande av korruption i Italien) än om antisemitism och rasism, som det ju inte lär finnas någon tidning som har den öppna ambitionen att sprida.

Mot bakgrund av utlåtandena från både chefredaktören för en av Sveriges största tidningar (DN) och rättsexpertisen finns det alltså inget fog för att påstå att pressfriheten skulle förbjuda regeringen att kritisera innehållet i den aktuella Aftonbladet-artikeln.

Läs också:
- Palestinska familjen: ”Vi påstod aldrig till Aftonbladet att organ stulits”
- Cordelia Edvardson i SvD: ”Aftonbladet kan inte ta skydd bakom tryckfrihetslagen”

 

SvD 2 3 4 5 6 7 8 9 DN 2 3 4 5 6 7 Sydsvenskan 2 3 VG 2 Dagbladet 2 AB 2 3 4 5 6 Expressen 2 3 Newsmill 2 3 4 5 6 7 8 9 10 TrA 2 GP

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Dick Erixon Sapere Aude! I Gilboas svala skugga Jonathan Leman


Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.