De finns överallt

LÖRDAG MORGON (080308) efter gårdagens sorg och efter begravningarna av skolungdomarna som mördades i Jerusalem av en palestinsk terrorist, så tror man att det ska få vara en lugn Sabbat. Läser GP och kan konstatera att ledareredaktionen har ett mindre inslag där de fördömer det avskyvärda terrordådet – kanske våra protester hjälpte? ”Det är ett oacceptabelt terrordåd” skriver ledaren och jag undrar bara vad som är ett acceptabelt terrordåd?

På Utlandsdelen hittar jag en artikel från TT-AFP med notisen att beredskapen i Israel ökar och att Hamas som har tagit på sig dådet kanske inte är skyldiga. Man konstaterar att ”israeliska säkerhetsstyrkor sköt ihjäl terroristen”, vilket är felaktigt. Terroristen sköts ihjäl av en ung officer – från min gamla fallskärmsjägartrupp – som bodde i närheten. När han höll på att lägga sina barn hörde han skottlossningen, tog sitt vapen och med risk för sitt liv gick in i skolan och lyckades likvidera terroristen och på det sättet räddades många liv. Slutligen rapporterar pastor Sten Åke Mollmyr – en antiisrael och med i Sveriges Kristna Råds följeslagareprogram – om det spända läget i Jerusalem. TT använder sig ofta av antiisraeliska krafter som nyhetslämnare.

Nu tänkte jag titta på TV. Klockan var kvart i tio. Jag tittade på skidåkning. Där sitter Terje Carlsson, en f.d. följeslagare och skapare av den antiisraeliska filmen ”Välkommen till Hebron” i studion som programledare. Honom vill jag inte titta på tänkte jag och tryckte på TV4. Där satt en äldre dam, Birgit Ås, av norsk härkomst som titulerades professor i sociologi och pratade om internationella kvinnodagen. Hon påpekade att hon var palestinsk aktivist och hade palestinasjal på sig.

Nu fick jag nog. Jag stängde TV. Fortsatte med mer jordnära sysslor men tanken lämnar mig inte ”De finns överallt”.

Oded Meiri

Explore posts in the same categories: Massmedia, Organisationer, Politiken

Etiketter: , , , , , , , , ,

Both comments and pings are currently closed.


