Hur går SVT:s arroganta ignorans ihop med public service-uppdraget?

MEDIAMAKTHAVAREN Sveriges Television och dess arroganta ignorans gentemot sin kundkrets illustreras med följande e-post-kommunikation:

(1) FRÅGA till Lina Makboul

Såg din film om terroristen Leila Kahled som sändes i repris. Jag hade svårt att tolka din syn på terror utifrån dina samtal med Leila. För oss judar som drabbats under 2000 år av terror är det svårt att ha förståelse för människor som avsiktligt attackerar civilbefolkning för att vinna politiska poäng. Det måste vara farligt att glorifiera terrorister eftersom man riskerar att uppmana ungdomar att bli terrorister.

Israel gör många misstag. Men jag kan garantera att Israel inte utövar terror (avsiktligt övergrepp på civila) Om vissa personer gör detta döms de oftast till fängelse.

Jag hoppas att du kan förtydliga din syn på terrorister och terrorismen utifrån din film.

Oded Meiri

(2) SVAR (080604) från Lina Makboul

Jag höll på att sätta kaffet i halsen när jag läste ditt mail. Du skriver att du ”kan garantera att Israel inte utövar avsiktligt övergrepp på civila”… Hahaha
Det var roligt. Eh skriv gärna igen men läs på lite först.

Vänliga hälsningar
Lina Makboul

(3) FRÅGA (080604) till Lina Makboul

Jag är israel som gjorde militärtjänst och därför pratar med egna erfarenheter som du inte har. Jag har många bekanta israeliska araber, fråga dessa också.

Jag hade en kompis som gjorde militärtjänst ihop med mig. När vi erövrade Jerusalem 1967 kom han fram till en byggnad med många barn och kvinnor. Han gick fram och hälsade och bad dem att evakuera byggnaden. Bakom dem står araber som sköt honom. Han blev invalid och dog. Vi uppfostrades med hög moral. Du är inte seriös trots att du försökte att ge ett sådant intryck i filmen. Jag har inte fått svar på min fråga.

Kan du vara vänlig och svara utan oförskämdheter? Hatet ger ingen fred och förståelse.

Oded Meiri

(4) SVAR (080604) från Lina Makhboul

Från: Lina Makboul
Skickat: den 4 juni 2008 14:53:32
Till: Oded Meiri

Jag är palestinska född i Sverige som från det jag var liten och fram till 18 års ålder tillbringade varje sommar i Nablus. Jag har sett terror, förtyck, utegångsförbud, misshandel av barn och unga, kvinnor och gamla, hus demoleras, kusiner som mördats av israeliska soldater. Allt detta pågår än i dag. Jag har svårt att ta dig på allvar när du skriver att du kan garantera att den judiska ockupationsmakten inte gör detta mot civila. Hela världen vet det och vi ser det dagligen på nyheterna. Det finns hundratals FN-resolutioner som fördömer det Israel gör mot civilbefolkningen. Det finns flera israeliska människorättsorganisationer som för statistik över dessa grymheter. Så därför tar jag inte dig på allvar och har inte heller något behov av att vilja få dig att förstå min film. Den har visats över hela världen och vunnit mängder med priser. Leila Khaled blev till och med inbjuden till den stora filmfestivalen i Sydafrika där dom tog emot henne som ett statsbesök. Hon blev också hembjuden till Nelson Mandela för att fira hans födelsedag. Du får tycka precis vad du vill om min film. Vi lever i en demokrati. Och när det gäller vad du sett och inte sett i den israeliska krigsmakten så väljer jag iskallt att tro på min judiske vän och kamrat Dror Feiler som tjänstgjort i den israeliska ockupationsmakten. Salam /Lina

KOMMENTAR Lina Makboul står alltså bakom dokumentären om terroristen Leila Khaled; med anledning av denna film riktade Oded Meiri, ordf i FiM, en fråga om terrorism till Lina Makhboul. Oded Meiri har inget sagt om filmen, om vilken Makhboul ägnar hela sitt avslutande brev (nr 4). Hon kan uppenbarligen inte läsa Oded Meiris enkla fråga om terrorism.

Makhboul är reporter på SVT Uppdrag granskning, redaktionen i Göteborg. SVT är som bekant ett public service-företag och en av dess journalister – denna Lina Makhboul – delar tydligen vänsterns och Lars Ohlys politiska stöd till terrorstämplade PLFP. Hon använder sitt yrke i public-service som propagandaredskap.

Man kan undra hur Riksdag och regering ser på SVT och dess public service-uppdrag med journalister som aktivt i arbetet aktivt stödjer terrorism. Ett tilläggsdirektiv om objektivitet och politisk propaganda i public service borde akut tas in i utredningen som Rose-Marie Frebran (kd) arbetar med.

Vad man i anständighetens namn har att kräva av journalisten är att hon ger en tydlig och konsekvent definition av termen terror (1), en validering av hennes ståndpunkt att Israel utövar ”terror” förankrat i sakfakta och exemplifiering (2), svar på frågan: varför erbjuder Israel arabiska icke-medborgare från fiende-territorium sjukvård på israeliska sjukhus, förser fientliga Gaza med el, vatten, mat och mediciner och uppmanar ständigt civila araber att lämna krigszoner om nu landet är en så kallad ”terrorstat”?

Istället för att ”sätta kaffet i halsen” så borde Lina Makhboul av ren yrkesmässig anständighet presentera verifierbara sakfakta för sina ståndpunkter på bordet.

/DK, Red.

Explore posts in the same categories: Frågor med svar

Etiketter: , , , , , , , ,

Both comments and pings are currently closed.


