Svenska funderingar hos en israel

Det är inte lätt att vara israel

ODED MEIRI sitter under fredagsförmiddagen och lyssnar på israelisk radio. En krönikör berättar om vad som hände nära Tulkarm i förra veckan. Det inträffade får vännen Oded, israel boende på Västkusten att fundera över detta att vara israel. . .

/Red

***

SOM ISRAEL HAR JAG skiftande känslor när jag hör rapportering från avspärrningarna på Västbanken.

Idag (12/9) dömdes en israelisk soldat till fängelse eftersom han förhindrade en havande arabisk kvinna och hennes man att passera en avspärrning på väg till sjukhuset i Nablus.

Detta hände eftersom hon inte hade tillstånd att passera, trots att kvinnans man sa att födslovärkarna börjat. Kvinnan födde en död pojke i en ambulans som kom till avspärrningen.

Som israel skäms jag. Att vara medmänniska är ju centralt i vår uppfostran.

SAMMA DAG i en annan avspärrning nära Tulkarm gick en arabisk kvinna fram mot en israelisk soldat. Hon gick genom den s.k. humanitära kön. Soldaten misstänkte inget. När hon kom fram så hällde hon syra över soldatens ansikte och sprang inåt stan, till Tulkarm. Soldaten evakuerades till sjukhus med frätskador i ansiktet. Som medmänniska finns mina sympatier hos soldaten som släppte fram kvinnan vilket han dyrt fick betala för.

ATT AVSPÄRRNINGAR måste finnas för att förhindra terror är självklart. Livet är inte bara svart eller vitt. Jag önskar att vi israeler kunde slippa behovet av denna kontroll på Västbanken. Men å andra sidan vad säger min kusin som förlorade sin son i en terrorattack i en restaurang i Jerusalem.

Det är inte lätt att vara israel.

Explore posts in the same categories: Artiklar

Etiketter: , , , , , ,

Both comments and pings are currently closed.


