Tel Aviv ur en annan synvinkel

Idag bjuder vi på något annorlunda mot vad vi brukar presentera – ett reportage som nyligen publicerats i en svensk resetidning. Det är inte var dag något så här positivt om Israel syns i svensk press, och det vill vi naturligtvis uppmärksamma. Artikelförfattaren har dessutom skrivit en introduktion enkom för FiM-bloggen. Håll till godo!

De som har till hobby att hata Israel har förmodligen aldrig spenderat en enda dag bland israeler i Israel. Det är bara att ta en runda på stan i Tel Aviv och observera. Varför skulle man hata ett helt folk som inget annat önskar än att leva i fred, uppfostra sina barn och spendera tid med nära och kära? Jag har aldrig blivit så varmt bemött någon annanstans i världen som det sätt varpå israelerna tog emot mig. Folk brydde sig inte ett dugg att jag inte var jude (jag är uppvuxen i en muslimsk familj, men är idag agnostiker): de var bara glada och rörda att jag valde att besöka deras land. Här är ett litet bidrag från min tid i Tel Aviv, ett sätt att säga Toda rabah (Tack så mycket) till ett underbart folk med ett stort hjärta.

Redouane

TEL AVIV, ISRAEL. MEDELHAVET OCH MELLANÖSTERN. EN DESTINATION SOM FÖR MÅNGA ÄR SYNONYM MED OROLIGHETER OCH ARGA MÄNNISKOR. INGEN ETABLERAD SURFDESTINATION HELLER, DÅ MEDELHAVET INTE ÄR KÄNT FÖR SIN KONSISTENS. MEN RIKTIGT FEL KAN MAN HA IBLAND OCH FÖRDOMAR KAN KROSSAS LIKA FORT SOM DE SKAPADES!

I Jerusalem ber man,
i Tel Aviv festar man…
-och surfar

Den enda gången jag var orolig under hela min vistelse i Tel Aviv var när brädorna flög av taket från taxin. Detta hände bara någon timme efter att vi landat och vi befann oss mitt på motorvägen på väg in till stan. Brädorna blev påkörda av en bil, men inga personer skadades, tack och lov, för det hade kunnat sluta illa!

Följden av olyckan blev istället att jag och taxichauffören fick leta runt i Tel Aviv för att hitta en surfaffär som kunde laga brädan. Snart hittade vi en shapeateljé. Där fick jag höra att det finns fyra, fem shapers bara i Tel Aviv! Surfscenen här är mycket större än vad man kan ana.

Shaparen som skulle fixa min bräda berättade för mig att jag hade tur i oturen. Hade jag landat i Israel tre dagar tidigare och haft samma otur med min bräda, hade jag suttit på stranden och fått se sommarens bästa swell rulla in. Cleana tvåmeters face hade dundrat in i tre dagar utan en droppe vind. Med sin position i sydöstra delen av Medelhavet får Israel ganska ofta left overs från swellen som skapas längre västerut – varför relativt många rena swell kan rulla in utan vind. Men ibland surfar de också onshorevågor liknande de som vi är vana vid i Sverige. Under tio dagar i Tel Aviv surfade jag minst sju dagar med shortboard och resten med longboard!

Tel Aviv är vad man kan kalla en Mellanösterns Kalifornien. Varmt på sommaren och tempererat på vintern. Staden ligger längs havet och det är aldrig långt till närmaste strand. ”I Jerusalem ber man, i Tel Aviv festar man” brukar man höra. Det är en ung stad med mycket gatukultur och ett unikt nattliv. Tel Aviv sover aldrig och det märks påtagligt när man ser alla ställen som har öppet dygnet runt: juicebarer, närköp, caféer med mera. I Tel Aviv är de flesta invånare sekulära och har samma livsstil som vi har i Sverige. De människor jag träffade på under min vistelse önskar inget annat än att leva i fred med sina grannar. De flesta var väldigt glada att se mig där och tyckte att det var modigt av mig att semestra i Tel Aviv trots all negativ reklam om Israel på TV.

Tel Aviv har två kända bryt. Det ena, Hilton, är ett rev- och beachbreak med snabba vågor mitt emot hotellet som bär samma namn, det andra är ett beachbreak söder om stadskärnan innan Jaffa. Båda bryten ligger centralt varför man ser en enorm mängd surfare med brädor i stadsmiljön. På de mindre bra surfstränderna i staden är det fullt med surfskolor för barn och ungdomar.

Gillar du grönsaker, färska juicer och falafel är det aldrig långt till en mumsig och enkel restaurang. Stämningen i Tel Aviv är mycket avslappnad trots en konstant och intensiv biltrafik. Här umgås man ute, på café, på stranden eller på en bänk. Gatan är folkets vardagsrum medan stranden är deras träningslokal: det spelas strandtennis, volleyboll, man ser folk som joggar och dessutom finns det ett utomhusgym!

Tel Aviv är en överraskande trevlig och vänlig stad. Åk inte dit för att endast surfa, då blir du besviken, för precis som hemma har de långa platta perioder ibland. Res dit om du vill uppleva en härlig blandning av Europa och Mellanöstern i en unik atmosfär, men glöm inte att ta din bräda med dig!

Redouane

FOTNOT: Redouane är en pseudonym.

Explore posts in the same categories: Artiklar, Massmedia

Etiketter: , ,

Both comments and pings are currently closed.


