Bokmässan – intellektuell oas i spillror – är kapad

– Ilya Meyer, frilansskribent på plats i Göteborg och Bokmässan –

Var på Bokmässan i Göteborg för en vecka sedan och råkade i samspråk med en man som presenterade sig själv som arab och palestinsk flykting.

När jag presenterade mig som jude och israel, kallade han mig för ”en sjuk jävel”.

Vi befann oss alltså i Skandinaviens och Europas förnämsta bokvärld och det kändes verkligen främmande att bevittna ytterligare ett kulturevenemang kapat och förnedrat av den här sortens attityd. Denna allt för vanliga ”artighet” till trots fortsatte vi samtalet.

Det visade sig att han aldrig varit i Israel, på Västbanken eller Gaza, han var född i Europa (han vill inte säga var), han hade bott i Sverige i tio år men kunde knappt svenska (vi fick föra vårt samtal på engelska) men han kvarhöll att han var palestinsk flykting.

Jag försökte förklara för honom att för att klassas som flykting måste man ha flytt ifrån en plats. Han hade inte flytt någonstans, alltså var han inte flykting. Hans föräldrar möjligen, men inte han. Han förstod inte vare sig logiken eller sanningen i detta.

Han hävdade att han var flykting eftersom han alltid hade längtat till Palestina, därför var det hans hem.

Jag försökte förklara för honom att judarna också alltid längtat tillbaka till det land de tvingats ifrån, och att det är Israel. Jag sade vidare att Palestina-araberna redan har Jordanien som skapades på 75 procent av Palestina och där fick judar inte ens lov att vistas (i Israel är 22 procent av befolkningen araber). Vidare att Palestina-araberna ändå är välkomna att bygga upp ytterligare ett arabiskt land på Västbanken/Gaza och kalla det Palestina, bara de inte gör det på ruinerna av mitt land Israel.

Det förstod han inte heller. Han upprepade att araberna längtade efter ett arabiskt Palestina, och att det betydde per automatik att judarna inte fick plats i Israel.

Hur jag än argumenterade kunde jag inte förmå honom att inse det rasistiska och ologiska i hans argumentföring: att bara därför att en arab vill något, bör han få det men när en jude vill samma sak och dessutom av samma anledning (historisk tillhörighet) bör han inte få det eftersom han bara är jude.

Gick åter till att botanisera i bokvärlden för att söka några timmars tillflykt undan en ständigt hotande omvärld.

Jag kanske bör ansöka om status som palestinsk flykting – jag är palestinsk jude och jag behöver verkligen fly Palestina-arabernas verklighetsfrämmande och logikförkastande omvärldstolkning. Speciellt nu när Bokmässan, en oas av intellektuellt utbyte, har invaderats och kapats.

Ilya Meyer

—  — —  —  —

KOMMENTAR Försöket att kommunicera med palestina-araben misslyckas. Ilya Meyer redogör för svårigheten. De två är representanter för två världar. Vem skulle vilja gå in i Ilyas roll? Detta dialogdrama är ingenting annat än en stor tragedi. Detta också med tanke på den positiva kulturella miljö som Bokmässan under åren velat vara.

/Red ::

Explore posts in the same categories: Artiklar, Organisationer

Etiketter: , , , , , , , ,

Both comments and pings are currently closed.


