Domen mot Migrationsverket i pressen

Lennart Erikssons domstolsseger mot Migrationsverket uppmärksammas i pressen, inte bara i Sverige.

GP skriver

– Jag har alltid trott att Migrationsverket har gjort fel, och nu ger tingsrätten mig rätt på varje punkt. Det är en seger för demokratin, säger Lennart Eriksson till GP, bara någon timme efter att domen avkunnats.

Han ger intervjun från sitt kontor i verkets lokaler i Kållered. Där har han jobbat på under hela rättstvistens gång. Efter att ha blivit petad som enhetschef i fjol tjänstgör han nu som så kallad beslutsfattare, med uppgift att handlägga asylärenden.
– Det har inte varit några problem. Jag upplever att flera kollegor stöder mig, säger han.

Och i tidningen Dagen kan man läsa

Lennart Eriksson verkar vara en behärskad person, men det är med tydlig lättnad som han läser igenom domen. Mölndals tingsrätt slår fast att Migrationsverket brutit mot anställningsskyddslagen, och att verket ska betala honom rättegångskostnaderna och ett skadestånd på 100 000 kronor.

-Det känns väldigt bra att jag fått rätt i alla delar, säger han.Det senaste året har han kämpat för sin sak mot Migrationsverket, och han har fått stöd av bland annat riksdagsledamoten Annelie Enochson.

-Jag har tagit ställning för demokrati på min blogg, för Israels rätt att existera, och för det har man angripit mig. Det är ett ingrepp i min yttrandefrihet så jag har varit ganska taggad, säger Lennart Eriksson.

Det var 2004 som Migrationsverket först reagerade på att enhetschefen Lennart Eriksson bloggade på sin fritid. På hemsidan framkom att han stödde Israel och USA. En utredning gjordes och Migrationsverket kom fram till att det kunde finnas risk för jäv i asylärenden eftersom han tagit ställning i Palestinakonflikten.
[…]
Enligt den redovisning som finns i domen riktade Migrationsverkets företrädare kritik mot att Lennart Eriksson kallat ”en palestinsk frihetskämpe för terrorgeneral” i sin blogg. Den ”palestinske frihetskämpen” är Ahmed Yassin, en av den terroriststämplade rörelsen Hamas grundare.

Detta uttalande i rätten av en företrädare för Migrationsverket fick riksdagsledamoten Annelie Enochson att reagera. I riksdagen ställde hon en fråga till utrikesminister Carl Bildt om ämbetsverk får driva en egen utrikespolitik. -Det är ganska anmärkningsvärt, och det är kanske pudelns kärna. Om Migrationsverket har tjänstemän som tycker det, så förstår jag ju att de inte tycker om mig, säger Lennart Eriksson.

Den israeliska vänstertidningen Haaretz skriver också om domen:

A Swedish court Sunday ruled in favor of an employee of the Swedish Migration Board who sued his organization for demoting him over voicing his support for Israel and the United States.
[…]
During the trial, the Swedish Migration Board’s attorney branded the Palestinian militant group Hamas a ”liberation movement.”
[…]
According to Eriksson, who is not Jewish, his boss Eugene Palmer told him in September he had seen Eriksson’s Web site and that Eriksson’s views were both ”unusual and controversial.” According to Eriksson, Palmer told him he was being demoted because of the Web site, and that running such a site was inappropriate for a senior official of the migration board.

Explore posts in the same categories: Artiklar, Massmedia, Organisationer, Politiken

Etiketter: , , , , , , ,

Both comments and pings are currently closed.


