Gräsrötter mot toppredatorer

Många gånger förstår folket inte sitt eget bästa, och måste politiker och intresseorganisationer rycka in och ställa saker till rätta.

Åtminstone tycker politikerna och intresseorganisationerna det. Så är fallet med den omtalade spårvägslinjen som nu byggs i Jerusalem. Om detta skriver Arne Lapidus i onsdagens utgåva av Dagen:

Det kontroversiella spårvägsbygget i Jerusalem har många fiender. Palestinska politiker protesterar mot det israeliska projektet på ockuperad mark, butiksägare på båda sidor rasar mot uppgrävda gator och den israeliske borgmästaren vill stoppa hela bygget. Bara ”vanligt folk” verkar vänta på tåget – men även bland dem finns skeptiker.
[…]
– Spårvägen byggs på mark som ockuperades 1967. Det här handlar inte om kollektivtrafik och hållplatser. Det är en politisk och symbolisk fråga, säger Ashraf Khatib på PLO:s förhandlingsenhet som driver den här frågan.

PLO har i Frankrike stämt två franska företag, Veolia och Alstom, som ansvarar för projektet. I Sverige påtalar bland andra Diakonia att Veolia (Connex) driver tunnelbanan i Stockholm och har lämnat in anbud på att få fortsätta att driva tunnelbanan i ytterligare åtta år.

– Vi för en juridisk kamp mot företagen i Frankrike. I övriga Europa, också i Sverige, försöker vi övertyga opinionen genom medierna, säger Khatib.

Palestinska politiker och opinionsbildare är enhälliga i sitt fördömande av projektet och av de utländska företag som är inblandade. Det ser det som ett försök av Israel att ”skapa fakta på marken”, att ytterligare etablera israelisk överhöghet över det omstridda området.
[…]
Bland folk på gatan hörs ofta andra tongångar än hos politikerna. Knappast någon har hört talas om den internationella protestkampanjen, flera hoppas att projektet ska förbättra deras resmöjligheter.

– Det blir bra med en spårvagn här. Jag kommer att åka med den. Den minskar trafikstockningarna och förbättrar miljön. Känner inte till några protester eller politiska problem, säger Mustafa Abdel Karim, 32, läkare, som bor i förorten Issawiyeh.

Danya, 28, står och väntar på en av de minibussar som trafikerar området i dag.

– Inshallah, om Gud vill, blir det bra. Jag kan ta spårvagnen till Damaskusporten. Det kommer att gå snabbare än i dag. Nej, jag har inte hört om några protester, säger hon.

Flera kvinnor i närheten framför liknande synpunkter. Men Ayah, 28, studentska på Al Kuds-universitetet, är helt emot det nya projektet:

– Jag kommer aldrig att ta den där spårvagnen. Jag är politiskt medveten, jag förstår att Israel bygger den för att stärka ockupationen. Allt Israel gör här är politiskt motiverat.

(En toppredator är ett rovdjur i toppen av näringskedjan, red. anm.)

Explore posts in the same categories: Artiklar, Kyrkor, Massmedia, Organisationer, Politiken

Etiketter: , , , , , ,

Both comments and pings are currently closed.


%d bloggare gillar detta: