Vänsterpartist på enmans korståg i Dalarna

Ett segdraget replikskifte utspelas i Dalarnas Tidningar. En ensam vänsterpartist visar sin sanna ideologiska hemvist och har fått svar på tal från flera håll:

Den senaste artikeln, signerad Jurek Hirschberg, har publicerats i kraftigt nerbantat skick för att platsa på debattsidan. Här följer den oförkortade versionen:

Bo Staaf, en ivrig antisionist (dvs. förespråkare för avveckling av en av FN:s 192 medlemsstater), kan sin historia. Han har dykt ner i mörkrets hjärta och kommit tillbaka med en sensationell upptäckt: ”Sionisternas förtryck av det palestinska folket är efterkrigstidens största humanitära tragedi”. Jag känner lika litet för att bemöta detta påstående som de flesta gör för att svara på frågan om de har slutat slå sina fruar. Jag bara undrar i mitt stilla sinne om Staaf har hört talas om Kambodja, Burma, Afghanistan, Irak, Sri Lanka, Kina, Indonesien, Biafra, Kongo, Darfur, Somalia, Etiopien, Zimbabwe, Rwanda, Sovjetunionen, Tjetjenien, Jugoslavien, miljöförstöring, trafficking, AIDS, knark – jag slutar här. Det här gav en intressant inblick i en svensk vänstermans verklighetsförankring.

Bo Staaf ogillar att jag talar om Hamasregimens terror mot israelisk och egen civilbefolkning. Därför kallar han mig rasist och förpassar mig till sitt ideologiska helvete som till hans besvikelse befolkas av de som har valt ”att stå på liberal, demokratisk, kristen och humanistisk värdegrund”. Det kan jag leva med, man kan hamna i sämre sällskap. Jag förstår att han vill hålla sig på tryggt avstånd från dessa skumma typer. Frågan är vad han menar med ”rasist”. Bo Staaf ger svaret, troligtvis oavsiktligt.

Han tycker att signaturen ”Birgitta Janai, Israel” och jag borde som judar skämmas för våra argument. Hur vet han att vi är judar?! Det är ingen av oss som har presenterat sig som jude. Ingen har hänvisat till sin etnicitet eller religion. Var har han fått detta ifrån? Har han analyserat mitt namn? Har han hakat upp sig på Birgitta Janais adress? Har han googlat på ”Hirschberg, jude”?

Jag har ingen aning om Birgitta Janai är judinna eller inte. Det skulle vara under min värdighet att efterforska. Det kan vara riskabelt att dra förhastade slutsatser, Israel är ett multietniskt land i betydligt högre grad än Sverige. Heliga Birgitta har vallfärdat till Jerusalem, tur att påven Bonifacius inte tog henne för judinna, då hade det blivit ett helgon mindre. Själv är jag jude, det är lätt att ta reda på om man snokar litet. Staaf har snokat eller gissat, möjligen delvis fel.

Att bedöma folk på grundval av deras etnicitet eller hudfärg är inget vackert. Det finns ett namn för det. Av alla människor är det Bo Staaf som kallar mig rasist. Det är inget jag fäster mig vid. Nu vet vi att han inte förstår vad det betyder att vara rasist, annars hade han mått ganska illa idag.

Ingen skulle komma på tanken att fråga hur en kristen person som Bo Staaf kan ha sådan okristlig inställning. Ingen skulle drömma om att få publicerat ett inlägg där man angriper Staafs åsikter genom att kritisera honom som trolig muslim, eller arab, eller eskimå. Men judar går efter speciella regler, där går det bra. Det säger något om debattklimatet i Sverige 2008. Det är det som är skrämmande.

Jurek Hirschberg

Explore posts in the same categories: Artiklar, Massmedia

Etiketter: , , , , , , , ,

Both comments and pings are currently closed.


