Mer rabalder i Sverige än i Israel om Jerusalems spårväg

Vi har tidigare berättat om det, åtminstone i Sverige, omdebatterade spårvägsbygget i Jerusalem. Adam Cohn, student i Israel, skriver också om bygget i dagens utgåva av Dagen:

Jag hade inte hört om några protester mot spårvägsbygget i Jerusalem förrän jag läste Arne Lapidus två artiklar den 26 november, men jag kan säga att hela Jaffo-street är uppgrävd och ganska kaosartad. Jag tvivlar på att kaoset drabbar araber i större utsträckning än judar.
[…]
Sedan förstår jag inte hur en spårväg möjligtvis skulle kunna öka biståndsberoendet. Logiken är helt uppochnervänd. För mig verkar det mest som att detta är ett sätt från Diakonia att framföra samma gamla argument om hur Israels ockupation är olaglig fast med en ny teori och ett nytt vapen.

Explore posts in the same categories: Artiklar, Kyrkor, Massmedia, Organisationer

Etiketter: , , , , ,

Both comments and pings are currently closed.


