TT:s Mellanösterntelegram är palestinska partsinlagor

Tidningarnas Telegrambyrå i Stockholm bär ansvaret för den största delen av ”rapporteringen” om Mellanöstern i svenska tidningar. Varenda telegram som utrikesredaktionen skickar ut är noggrannt vinklat till Hamas fördel, både i val av nyheter att berätta och inte berätta, rubriksättningen och formuleringarna i texten. TT:s telegram om Mellanöstern är partsinlagor från den palestinska sidan.  Nu är det dags för tidningsredaktionerna att hitta andra lösningar för Mellanösternbevakningen.

palestinsk-flaggatt2

Nedanstående är bara det senaste av dagliga förfalskningar. På söndagsmorgonen skickade TT ut ett telegram med en avsiktligt vilseledande rubrik som antyder den exakta motsatsen till verkligheten. Rubriken, som också fanns på TT:s hemsida, lyder: Nytt flygangrepp trots eldupphör.

Det är ett slags perverst försök från TT att springa till Hamas undsättning, och en vägran att visa att terrorgruppen fortsätter med sina attacker. Det var ett av de första telegrammen efter nyheten om Israels deklarerade eldupphör. Rubriken är avsedd att ge intrycket att Israel oprovocerat ska ha fortsatt militäroperationerna trots den egna utlysta vapenvilan.

I verkligheten – den verklighet som TT med alla medel försöker att förfalska för svenska nyhetskonsumenter – stoppade Israel alla militäroperationer från kl. 1 i natt. Alla internationella nyhetsorganisationer rapporterade sedan att Hamas tvärtom valde att fortsätta bombardera Israels civila med inte mindre än fem raketattacker under natten. BBC och CNN rapporterade vid lunchtid på söndagen att minst 16 palestinska raketer hade skjutits mot israeliska civila.

En saklig rubrik skulle alltså, precis som i resten av världen, ha framhållit att Hamas raketattacker mot Israel fortsatte trots Israels eldupphör, och att Israel svarade genom att slå ut raketskyttarna. Alla nyhetsbyråer förutom TT, såsom Reuters och AP, samt exempelvis BBC, satte rubriker med den innebörden:

”Rockets fired despite ceasefire” (BBC)

”Rockets threten Gaza ceasefire” (BBC2)

”Gaza rockets hit Israel despite unilateral ceasefire” (Reuters)

”Israel unilaterally halts fire, rockets persist” (AP)

 

TT:s helt oförblommerade förfalskning tyder på ett förakt för svenska nyhetskonsumenter, för TT:s kunder och för journalistyrket. Dagens Nyheter valde att inte publicera TT:s propaganda, utan behöll sin egen mer korrekta text. Den som vill förstå hur Robert Mugabes regim tänker, läser regimens tidningar. Den som vill insupa den palestinska propagandans världsbild bör läsa TT:s Mellanösterntelegram för motsvarande perspektiv.

Det israeliska perspektivet finns aldrig korrekt återgivet i TT:s texter, som är baserade på omskrivningar av  noggrannt valda utdrag från internationella nyhetsbyråer, efter att det israeliska perspektivet tagits bort eller förvanskats. TT:s upp-och-nedvända text ovan var bl.a. baserad på ovannämnda Reuterstelegram, men det förhindrade inte TT från att förfalska det ändå. Utrikesredaktörer på svenska tidningar, som är väl medvetna om TT:s otillförlitlighet i Mellanösternbevakningen, bör fortsättningsvis betrakta telegrammen som partsinlagor från Hamas och palestinierna. För att få även det israeliska perspektivet, utöver det palestinska, bör svenska tidningsredaktioner, istället för TT:s texter, publicera orginalen från  Reuters, AFP och AP översatta till svenska.

De tidningar som begränsar sig till att publicera Hamaspropaganda i form av TT-telegram, erbjuder läsarna en ensidig och underkänd Mellanösternrapportering. En slags vulgär populärrapportering för pöbeln, som vädjar till de okunnigas lägsta instinkter, och som konskevent ”skyddar” dem från att få ta del av verkligheten, eftersom den hotar TT:s opinionsbildande agenda.

TT:s förfalskningar om Mellanöstern är ingenting nytt, utan har pågått dag ut och dag in i över 35 år. Det är inte konstigt att somliga påverkas av denna dagliga lögnpropaganda. Svenska nyhetskonsumenter har valet i sina händer, och kan välja att inte köpa papperstidningar som publicerar TT:s Hamastrogna texter.

Syd, B, DN, Kri, 2, 3, B, 2, Dagen, 2, 3, 4, 5, 6, Tre, 2, Ps, DN, Syd, Ab, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, Ps, Hd, 2, 3, SvD, 2, 3, 4, 5, 6, DN, 2, 3, 4, 5, 6, 7, N, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, Vg, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, Syd, 2, 3.

Läs också Dick Haas om TT, Erik Svansbo om TT, Erixon, Johan Ingerö, 2, Johanna (Citronfjärilen), GH, ST Ledarblogg, Lennart Eriksson, HAX, MH Boccara, Dibbuk, MXp, Al Hamatzav, Fredrik Malm, Fria Iranvänner, Per Gudmundson, JiM, JiM2, LundinOrient, LundinOrient om jublande Västbankspalestinier, Mathias Sundin, Philip.nu, 2, Östra Öland, SvD:s ledarblogg.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Explore posts in the same categories: Artiklar, Massmedia, Organisationer, Politiken

Etiketter: , , , , , , , , , , ,

Both comments and pings are currently closed.


%d bloggare gillar detta: