Pilar Rahola om journalistiska värderingar

Här är en översättning av en artikel skriven av den spanska journalisten Pilar Rahola:

Varför ser man inga protester mot muslimska diktaturer i London och Paris?
Varför ser man inga demonstrationer mot slaveriet för miljontals kvinnor som inte får skydd av lagen?
Varför demonstrerar man inte mot användningen av barn som självmordsbombare?
Varför är det ingen som reagerar och agerar när man ser israeliska terroroffer?
Varför agerar man inte för att skydda Israels rätt att existera?
Varför blandar man ihop palestiniernas rätt att försvara sig med försöken att rättfärdiga palestinsk terror?

Den övergripande frågan är: varför har den europeiska och globala vänstern förmågan att motarbeta och smutsa ner två demokratier i världen, USA och Israel, men inte de värsta diktaturerna? Dessa demokratier som skadats mest av den globala terrorn utan att vänstern reagerat.

Jag läser i olika europeiska palestinska skrifter att de är för ”frihet för alla nationer”.
Det är inte sant. De bryr sig inte om frihet för syriska, iranska eller sudanska medborgare.
De bryr sig inte om frihet för palestinier som lever under extrema islamisters styre, som t ex Hamas. De använder bara ett ”palestinskt frihetskoncept” som ett vapen mot israelisk frihet.

Internationella massmedier gör inte mindre skada. När de behandlar den israelisk–palestinska konflikten, så rapporterar de inte, de bildar opinion mot Israel. De flesta internationella journalister bryr sig inte om de etiska koder som gäller för journalister. Varje israelisk försvarsaktion omvandlas till förintelse av palestinier. Det har skrivits och sagts många löjliga anklagelser av värsta slag mot Israel.

Samma medier har inte skrivit om Iran och Syrien, som stödjer aggressionerna mot Israel, eller om den uppfostran och hjärntvättning av palestinska barn som glorifierar våld. När man pratar om offer så är det palestinier som genomgår en tragedi, men om det är judar rapporteras detta inte eller man förringar det.

Jag är inte judinna, jag står ideologiskt till vänster och jag är journalist.
Varför är jag inte antiisrael så som många av mina kollegor är?
Eftersom jag inte är judinna. Jag har ett historiskt ansvar att bekämpa antisemitismen och hat mot Israel som är deras land.
Kampen mot antisemitismen tillhör inte bara judar. Denna förpliktelse har även icke-judar.

Som journalist är det min plikt att sträva efter sanningen, utan förutfattade meningar, lögner och manipulationer. Om Israel sägs inte sanningen. Som vänster med framåtanda är jag tvungen att försvara frihet, kultur, samlevnad och de Tio Budorden som omvandlades till universella principer, värderingar som den islamistiska fundamentalismen systematiskt förstör. Jag menar att som icke-judisk vänsterjournalist har jag moraliska förpliktelser gentemot Israel. Om Israel förlorar så är det även en förlust för modernitet, kultur och frihet.

Israels krig för sin existens är egentligen världens kamp för moraliska värderingar.

Pilar Rahola
Journalist från Barcelona

SvD, 2
Sydsvenskan
DN

salmiak, Sapere aude!, 2, 3, dibbuk, Gulan Avci, 2, 3, Fredrik Malm, Jihad i Malmö

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Explore posts in the same categories: Artiklar, Massmedia

Etiketter: , , ,

Both comments and pings are currently closed.


