Falskskyltad frukt och falskskyltade artiklar

Än en gång ska vi ge ett flagrant exempel på hur svenska journalister aktivt stödjer hetskampanjen mot Israel. För vilken gång i ordningen har vi sen länge tappat räkningen på. Denna gång har vi gjort en egen undersökning…grävande journalistik på hög nivå. Klicka på bilderna nedan för förstoring:

Svensk rödlök skyltas som holländsk. Lidl, Stigbergstorget, Göteborg, 23 jan.

Svensk rödlök skyltas som holländsk. Lidl, Stigbergstorget, Göteborg, 23 jan.

Nyligen kunde man läsa braskande rubriker om felmärkta frukter (det som innehåller frön är ju frukt, inte grönsaker, red. anm.) från Israel:

…och så vidare. Inte nog med det – den socialdemokratiska riksdagsledamoten Eva Sonidsson ställde i fredags dessutom en skriftlig fråga till jordbruksminister Eskil Erlandsson om Frukt med felaktig ursprungsmärkning.

Stickprovskontroller på butiker i Malmö, Göteborg och Stockholm visar att sharonfrukt skyltas som spansk, men på lådorna avslöjas ursprungslandet Israel.

Eva Sonidsson har uppenbarligen ingen aning om vad ett stickprov är, och ingen av artiklarna säger heller någonting om stickprov.

Brasiliansk ananas skyltas som costa ricansk. Lidl, Stigbergstorget, Göteborg, 23 jan.

Brasiliansk ananas skyltas som costa ricansk. Lidl, Stigbergstorget, Göteborg, 23 jan.

Det har naturligtvis inte skett några stickprov. Vad som skett är att de som förespråkar bojkott av israeliska produkter aktivt letat efter just israeliska varor som skyltats med annat ursprung. Frågan man kan ställa sig är varför svenska journalister skall hjälpa till med denna politiska kampanj.

För visst handlar det om en politisk kampanj. Alternativet vore att det pågår en aktiv falskskyltning av just varor från Israel, vilket underrubriken hos TV4 tycks antyda – Ica och Lidl i ommärkningsskandal.

Själv är jag noga med ursprunget för de varor jag köper, och har i flera år tittat noga i både fruktdisken och annorstädes. Jag vet att ursprungsmärkningen väldigt sällan fungerar fullt ut. Inte så sällan kan man hitta varor som uppges komma från Israel, fast de inte gör det, exempelvis sharonfrukter från Sydafrika, kumquats från Madagaskar och grapefrukt från USA. Klicka på bilderna för förstoring.

Italiensk Broccoli skyltas som spansk. Lidl, Stigbergstorget, Göteborg, 23 jan.

Italiensk Broccoli skyltas som spansk. Lidl, Stigbergstorget, Göteborg, 23 jan.

I fredags tog jag med mig kameran när jag gick till två av de närliggande snabbköpen för att handla. Affärerna i fråga var Lidl och Hemköp, båda på Stigbergstorget i Göteborg. Jag dokumenterade de felaktiga ursprungsmärkningar jag kunde hitta.

På Lidl hittade jag:

  • svensk rödlök som skyltades som holländsk
  • brasiliansk ananas som skyltades som costa ricansk
  • italiensk broccoli som skyltades som spansk

På Hemköp fanns:

  • colombianska bananer som skyltades som costa ricanska
  • honduransk ananas som skyltades som costa ricansk
Colombianska bananer skyltas som costa ricanska. Hemköp, Stigbergstorget, Göteborg, 23 jan.

Colombianska bananer skyltas som costa ricanska. Hemköp, Stigbergstorget, Göteborg, 23 jan.

Jag hade inte förväntat mig att hitta en så tydlig trend. Det är ju ett riktigt scoop att frukter och grönsaker (ananas är inte frukt, red. anm.) falskeligen saluförs under costaricansk flagg. Därför har jag tipsat Fredrik Öjemar (som skrev artikeln i DN), Emma Löfgren (som skrev artikeln i SvD) och även TT, som skickade ut telegram om ”felmärkningsskandalen”.

Datum: den 23 januari 2009 17:00
Ämne: Falskskyltad frukt
Till: emma.lofgren@svd.se

Jag läste din artikel om falskskyltad frukt (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2362975.svd).

Idag tog jag med kameran till två av de snabbköp som ligger i närheten, och jag kollade hur det stod till med ursprungsmärkningen.

På Lidl, Stigbergstorget i Göteborg, hittade jag:
* svensk rödlök som skyltades som holländsk
* brasiliansk ananas som skyltades som costa ricansk
* italiensk broccoli som skyltades som spansk

På Hemköp, också Stigbergstorget fanns:
* colombianska bananer som skyltades som costa ricanska
* honduransk ananas som skyltades som costa ricansk

Man märker snabbt en tydlig trend, nämligen att varor felaktigt påstås komma från Costa Rica.
Kan detta vara något att skriva om? Jag har bildbevis.

/Torbjörn Karfunkel

Ingen har svarat. Jag är inte förvånad. Journalistiken är död. Artiklarna är exempel på politik som utges för att vara nyheter.

Vem klagar på den falskskyltningen?

Honduransk ananas skyltas som costa ricansk. Hemköp, Stigbergstorget, Göteborg, 23 jan.

Honduransk ananas skyltas som costa ricansk. Hemköp, Stigbergstorget, Göteborg, 23 jan.

AB
SvD 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Sydsvenskan 2 3
DN 2 3
VG 2 3 4 5

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Explore posts in the same categories: Artiklar, Massmedia, Politiken

Etiketter: , , , , , , , , , , , ,

Both comments and pings are currently closed.


