Öppet brev till Linda Hjertén, Aftonbladet

Ett öppet brev till Aftonbladets journalist, Linda Hjertén, från en kvinna i Eilat, Israel.

Öppet brev till Linda Hjertén, Aftonbladet, linda.hjerten@aftonbladet.se

De fruktansvärda brott mot barn som du har skrivit om under rubriken Barnsoldaterna tvingades plundra, våldta och mörda kommer det inte att bli något ytterligare av i media, det känner jag mig ganska säker på. Det handlar ju om kongoleser. Svenska folket tycker förmodligen som jag att det du beskriver är fullkomligt vidrigt, och blir inte mindre berörda än vem som helst annan. MEN förbrytare som Hamas kan filma sina övergrepp mot barn, t ex barn som drillas som soldater i skolan och på dagis, bebisar som kläs upp som soldater med granater i de små nävarna, allt under vuxnas och mödrars jubel och fotografering, barn som slits med av en vuxen och används som sköld vid en attack, en filmsekvens jag såg för inte så länge sedan, barn som verbalt drillas att utstöta dödsdomar mot judarna och tvingas att använda förnedrande ordalag, kvinnor som anses ‘nedsmutsade’ och som pga detta används som självmordsbombare, när det egentligen är hedersmord det handlar om, bara det att hon själv får utföra det och på så sätt rädda sin heder, barn som placeras ut vid tunnlar för att hålla utkik efter israeler och på så sätt skydda vuxna Hamaskarlar. Det går att hålla på och rabbla övergrepp hur länge som helst.

Vad jag frågar mig är detta; hur kommer det sig att människorna i Hamas kan ägna sig åt sådana här aktiviteter, men i media få en form av uppmärksamhet som förvandlar dem till offer, den man bör stödja och hålla bakom ryggen, tycka synd om och hjälpa? Hur kan man helt vända bort blicken från dessa övergrepp på barn? Barn kan inte välja, lika lite som när de blir utsatta för sexuella övergrepp av närstående. De närmaste sviker på alla plan i båda situationerna, men här sitter ett helt mediaband i Sverige och gör exakt samma sak!! Och det handlar inte om enstaka fall, det pågår precis hela tiden!! Det är ett tyst accepterande av att barn hjärntvättas till våld och dödslängtan i Gaza, det är nämligen det underliggande, eller omedvetna(?) budskapet i avsaknad av reaktion på dessa övergrepp. Att hålla käften är också ett ställningstagande. Således existerar begreppet neutralitet enbart i teorin. Det jag beskrivit är inget annat än rasism, och det säljer man till svenska folket! Dagligen.

Var är artiklarna som handlar om Hamas kontinuerliga vidriga brutaliteter mot sina egna? Var är artiklarna om Hamas som handlar om kärlekslösheten i att uppfostra sina barn till mördare och till och med mödrar som syr på sina ungdomar självmordsbälten? Var är artiklarna som gör affär av dessa vidrigheter? Var är de psykologiska analyserna som belyser hur det känns att vara barn i Sderot, eller i Israel för den delen och veta att man som israeliskt barn är mindre värt än ett palestinskt barn? Var är artiklarna som handlar om döda och lemlästade israeliska barn och ungdomar som utsatts för självmordsbombare? Var är artiklarna om Shachar, Moshe eller Tsach som just avslutat sin militärtjänstgöring och kallats in för att försvara familj och det israeliska folket så att Israel får fortsätta att existera, bli beskjutna men inte själva få besvara eld, för Hamaskarlarna gömmer sig bland kvinnor och barn? Var är artiklarna om deras mödrar som knaprar nervpiller av oro, för att de inte får höra från sitt barn på veckor, och det i en kultur där man hyllar LIVET, INTE döden? Var är artiklarna om repgubbarna Oleg, Andreas och Shimon som kallats in, som har tre ungar att försörja och en hustru som kan bli lämnad ensam med hela ansvaret för försörjning och allt annatj och anledningen till att han är därute är att försvara sin och sin familjs rätt att existera? Var är artiklarna som reder ut det faktum att Hamas kräver att alla judar och kristna reser tillbaka till sina ‘hemländer’? Varför reder ingen ut vilka dessa hemländer i så fall skulle vara? Varför ställer ingen de EGENTLIGA frågorna? Detta vill jag veta!

I vems intresse ligger detta handlande inom svensk press, det grubblar jag över, för det är inte möjligt att annars sansade och begåvade människor plötsligt accepterar och stödjer fascism utan att blinka, samt en terrororganisation som oblygt framställer sina krav på en annan nations död och utplåning, och oemotsagda i svensk press kommer undan med detta! Det är ingen slump att anhängare av Hamas sitter i en svensk TV-debatt med Palestinasjalar och tröjor med bild på ett Storpalestina där Israel inte existerar, och det är ingen slump att man inte kan svara på den enkla frågan om Israel har rätt att existera. Det är ingen slump att den palestinska kvinnan inte kan titta den judiske mannen i ansiktet, och det är heller ingen slump att hon oblygt beskyllde denne man , bosatt i Göteborg i många år, för att ha dödat ‘våra barn’ som hon kallade det. Att detta försiggår idag i svensk TV är ingen slump. Folk har matats med subjektiva skildringar så länge och så ofta att lögn blivit sanning. Det är så fascism smyger sig på ett helt folk, tills det som i Tyskland under kriget blev fullkomligt naturligt att judar var ett otyg som man kunde göra vad man ville med. Se på vad som hände i Malmö den 25 januari. Någon uttryckte det som hände som ”en dödsruna över demokratin i Sverige”, judar som fick ägg kastade på sig och kallades nazister. Det är ingen måtta på fräckheten. Offer för Förintelsen, gamla människor, fick igen springa för livet på grund av att de är judar, och polisen var passiv.

NI HAR EN NY SAMHÄLLSORDNING PÅ VÄG I SVERIGE.

Den startade inte härom veckan. Jag stirrade den i ansiktet första gången i början på 80-talet i Uppsala, när min judiske man rattade in Ahmed Ramis spyor på en radiokanal där Rami härjade fritt under mycket lång tid.

Andreas Malm är uppvuxen i Sverige. Gahrton, en annan djupt störd manniska som ostört talar i rasismens och fascismens namn, är också uppvuxen i Sverige. Dessa båda herrar, och det finns fler, har åtnjutit den största demokratin och den mest eftertraktade frihet någon människa kan önska sig på denna jord! Detta inte bara äventyrar man genom att föra fascistiska monologer i media, man försöker oförtröttligt att förvrida synen på alla som kommer i vägen. Kan man bli annat än mörkrädd? En sak kan jag garantera – om man placerade dessa herrar under vanliga palestiniers omständigheter, skulle de skita på sig i rena förskräckelsen hela gänget, för i grund och botten ligger fegheten och ruvar precis som hos alla element av den här typen. I den här jämförelsen sympatiserar jag oavkortat med palestinierna. Jag undrar om Gahrton inser att om han varit i Gaza så hade spöstraff för fyllorna han åkt dit för varit det lindrigaste straffet. Ändå tycker han och hans gelikar, och jag vill påstå varenda själ som i ord eller handling stödjer Hamas, att Sharialagar är bra och bör gälla i Hamas anda över hela det område i Mellanöstern där Israel, Gaza och Västbanken nu ligger. Jag påstår att dessa krafter är en del av en rörelse med utgångspunkt från militanta islamistiska krafter, där Hamas spelar en stor roll, som försätter den svenska demokratin i livsfara. De infödda svenska tokstollarna är inget annat än blinda redskap i händerna på dessa krafter.

Jag är djupt tacksam att jag inte betalar skatt i Sverige, där 75 kr per person, även barn, går till Gaza och därmed till Hamas mördarband. Hamas framgångar i media är den största bluffen i medias historia, det är min fasta övertygelse, och jag skulle önska att man först och främst tog bort skygglapparna då det gäller Mellanöstern, Hamas, Hizbollah och Iran, att man började inse att man blivit grundlurad och gör vad som behövs för att ägna sig åt en objektivare rapportering så att svenska folket åtminstone får en chans att värja sig mot propagandan, och själva bilda sig en uppfattning. Jag skulle önska att man bestämde sig för att visa landet Israel för vad det är, nämligen en av världens mest kvalificerade demokratier, som lyckas gå en djävulusisk balansgång och bevara sina värderingar och sin humanitet TROTS demonisering av folket och nationen och TROTS kontinuerliga attacker på folket i avsikt att döda på alla upptänkliga vis. Ja, Sverige behöver lära sig vad demokrati handlar om och dess värderingar, annars är det svenska samhället mycket illa ute, och jag kan inte tänka mig något bättre land än Israel att studera i det syftet, precis som Israel tog Sverige som mönsterland när man byggde den israeliska demokratin. Rollerna tycks vara omvända, och det är oerhört tragiskt i sig. Jag skulle önska att man att ägnade mer utrymme åt människor i delar av världen som förtjänar det, och som man fullständigt glömt eller snarare ignorerat, där man INTE har en propagandaapparat sponsrad av EU och andra tveksamma organisationer, samt hjälpresurser ni betalar i skatt, som för närvarande styr medierna. Platserna och folken är många som skulle behöva stöd. Palestinska folket behöver också stöd, missförstå mig inte, men det ska INTE ske så länge de styrs av och VÄLJER islamistiska fascister att leda dem, eller så länge som deras mål är att utplåna en annan nation och dess folk. Media gräver det palestinska folkets grav i sin iver att ‘hjälpa’.

Jag hoppas innerligt att jag har grovt fel i mina tankar om vart det svenska samhället är på väg, för det vore oerhört tragiskt och inget någon förtjänar, men det är dags att man börjar ta vara på det man har och har åstadkommit och inte slarva bort det till fundamentalistiska krafter, s k religiösa eller andra. En demokrati måste också sätta gränser och kräva av samhällsmedlemmar att regler följs, annars går det åt Helvete.

Mitt råd till dig är att fortsätta att skriva om Kongo, Sudan, Etiopien och alla dess folk. Men du har förstås lite att säga till om i den frågan om jag inte misstar mig.

Med vänliga hälsningar

Bodil Engelshtein

Eilat, Israel

SvD 2 3 4 5 6
DN 2 3 4 5 6 7 8 9
Sydsvenskan 2 3 4 5
VG
Dagbladet
AB 2 3 4

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Explore posts in the same categories: Artiklar, Massmedia

Etiketter: , , , , , , , , , , ,

Both comments and pings are currently closed.


