TT:s Ola Westerberg manipulerar och utelämnar

TT:s utrikeschef heter Ola Westerberg. Han är mest känd för att i ett massmail i mars 2005, som svar på kritik från DN, ha erkänt hur TT ser på journalistik:

Vi väljer ofta att vinkla om, lägga till, dra ifrån och har en egen publicistisk bedömning av till exempel ordval

Via bloggen Svansbo fick vi idag ännu ett exempel på vad Ola Westerbergs TT-metod ger för resultat. I ett telegram om Västbanken lyder rubriken:

TT-rubrik

Man grips av förskräckelse. Tills man läser att det inte alls handlar om någon civilperson, utan om befälhavaren för terrorgruppen Islamiska Jihad i Qabatiya. Den upplysningen får man först längre ned i TT:s brödtext, efter en manipulativ rubrik och ingress.

Riktiga nyhetsbyråer som rapporterar från platsen, har inte anammat Ola Westerbergs TT-metod att på hundratals mils avstånd ”vinkla om, lägga till [och] dra ifrån” till palestiniernas fördel. De lyckades sätta journalistiskt hederliga rubriker såsom: Israel kills Islamic Jihad militant in West Bank (Reuters). Till och med palestinska medier gjorde ett hederligare jobb i rubriksättningen än TT.

Det är tidningarnas ansvar att hitta nya lösningar för den här bevakningen. TT:s rapportering om Mellanöstern är otillförlitlig och utgör partsinlagor för den palestinska sidan. Det är tidningarna som släpper in TT:s bristfälliga material. Om nyhetskonsumenter ska fortsätta att betala för papperstidningar så krävs opartisk journalistik. Inte Ola Westerbergs och TT:s ensidiga omvinklingar, tillägg och strykningar i färdiga, opartiska telegram från Reuters och AFP.

Lösningen är antingen att tidningarna som styrelsemedlemmar går in och byter ut ledningen på TT Utrikes, samt ställer krav på strikt respekt för opartiskhet, allsidighet och saklighet. Alternativt att korrigera TT-texterna på de egna tidningsredaktionerna, eller att på egen hand översätta de internationella byråernas texter och avbryta samarbetet med TT.

Det är inte bara vad TT skriver som är ett problem, utan också det TT väljer att inte rapportera eller förvränger genom noggrant val av formuleringar. Såsom merparten av det som kan kasta ett negativt ljus på den palestinska sidan. Eller nyheter som riskerar att göra israeliska handlingar förståeliga mot bakgrund av hoten, eller som framställer israeler som människor av kött och blod. Här räcker det att gå ut på internet, med ex. Yahoos nyhetssök, eller att slå på de internationella TV-kanalerna för att se skillnaden. Och det är precis vad allt fler fd. tidningsläsare gör.

Läs också om hur TT vägrat att publicera FN:s dementi gällande UNRWA-skolan i Gaza. Se också tidningen Barometerns kritik mot TT:s politisering av inrikesrapporteringen. Bloggen TT-kritik har under många år samlat ett gediget material över TT:s metoder i Mellanösternrapporteringen.

SvD 1 2 3 4 DN2 3 4 Sydsvenskan 2 3 4 5
VG 2 Dagbladet 2 3 4
Dagen 2 3 4 5 6 A 2 3 4 5 N 2 3 4 N Barometern 2 3
HD 2 3
PS
TrA
KrB YA DN

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Explore posts in the same categories: Artiklar, Massmedia, Organisationer, Politiken

Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,

Both comments and pings are currently closed.


%d bloggare gillar detta: