Längtan till Tel Aviv

Här kommer ännu en text av vår återkommande gästskribent, Redouane:

Jag kommer ihåg hur folk höjde på ögonbrynen när jag berättade att jag skulle åka på semester till Tel Aviv med min familj.

”Är det inte farligt?” frågade de flesta, utan att visa något mer intresse för min semesterdestination. Jag svarade att Tel Aviv inte är mer farligt än Madrid, London eller New York. Terroristattacker kan ske var som helst nu för tiden, och det bästa sättet att skydda sig är att stanna inomhus och hemma.

Jag hade redan varit i Tel Aviv förut, och visste mer eller mindre vad som väntade oss – bad, strand, shopping, uteserveringar och fantastiska människor. Men ingen var intresserad av att veta vad som är så bra i Tel Aviv och som gör att man vill semestra där. Ett halvår senare är min israeliska solbränna ett minnes blott, men suget att resa dit igen har vaknat till liv.

En sak slog mig häromdagen – varför var frågorna så få före och efter min resa till Tel Aviv? Är det ett tecken på ointresse eller för obekvämhet helt enkelt? Jag som har så mycket trevligt och positivt att berätta om Tel Aviv och israelerna. Är folk rädda att ställa frågor, eller har de redan alla svar – ”Israel är en skurkstat och det är helt enkelt omöjligt att förstå hur man kan besöka den judiska staten”?

En svensk familjebekant sa nästan automatisk ”Varför åker ni inte till Palestina istället?” när jag sa att vi skulle till Tel Aviv. Jag kommer inte ihåg mitt svar till henne, för hennes fråga var så idiotisk! Hennes kommentar var i alla fall mycket relevant för vad den okunnige tycker om Israel. Tror ni att hon hade sagt ”Varför inte Spanien?” om jag hade sagt Frankrike?

Det jag i alla fall kommer ihåg från mina tio dagar i Tel Aviv är den ljuvliga smaken av demokrati och frihet i en härlig blandning av Europa och Mellanöstern. Tel Aviv är för den turist jag då var det mest autentiska stället på jorden med de mest äkta människorna. Det har jag inte berättat för min kvinnliga bekant, hon skulle ändå inte förstå vad jag pratar om.

Redouane

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Etiketter: ,

Both comments and pings are currently closed.


