Att representera Sverige i Israel och representera Israel i Sverige är mödosamt

Efter en resa till Israel har Oded Meiri åter skrivit en krönika:

Jag är född i Jerusalem 1944 och var statslös i fyra år. Sedan blev jag israelisk medborgare. Jag har bott i Sverige sen 1969. Jag har massor av kompisar i Israel och även en del släktingar.

När jag åker till Israel och träffar dessa människor, betraktar de mig som representant för Sverige. Den första fråga jag brukar få är ”Är antisemitismen mycket utbredd i Sverige?”. Sverige har fått rykte av att vara ett antiisraeliskt land där antisemitismen används i kampen mot Israel. Jag hamnar alltid i försvarsposition och försöker förklara att alla antiisraeliska handlingar inte är antisemitiska. Jag gör det halvhjärtat, eftersom jag upplever att under Gazakriget var det mycket svårt att skilja mellan kritik mot Israel och antisemitism.

När jag flög till Israel fick jag ta vägen över Budapest. Sverige är ett av få länder i Europa som inte har reguljärt direktflyg till Israel. Från Budapest går det två flygturer om dagen. I Israel träffade jag massor av turister från olika delar av världen. De stora svenska resebyråerna organiserar inga resor till Israel. Däremot träffade jag tiotals svenska ungdomar som vistas i Israel, där de jobbar eller studerar. En svensk kille från västkusten som doktorerar på Tel Avivs universitet berättade att israelerna gav honom stipendium med högre belopp än vad israeliska studenter får, eftersom han inte har arbetstillstånd som student. Sveriges anseende i Israel har nått mycket låga nivåer. Även vi, den majoritet av svenska folket som är inte antiisraeler, betraktas på samma sätt.

Hur uppfattas Israel i Sverige? Under min första arbetsdag efter resan hade jag kontakt med flera av mina affärsbekanta. När jag berättade att jag var i Israel fick jag frågan ”Är det inte farligt och stökigt i Israel?”. Svensk massmedier har lyckats sprida en verklighetsfrånvänd bild av livet i Israel. Det är välkänt att extremvänstern och Palestinagrupperna i Sverige, som har heltidsanställda som oftast finansieras mha offentliga medel, gör sitt bästa för att beskriva Israel som ett rasistisk land som i krig mot frihetskämpar från Palestina. Men beskrivningen av Israel som ett farligt land ger en snedvriden syn på Israel. Många svenskar som hade Israel som turistmål tidigare vågar inte längre åka till Israel. I och för sig har den minskade turismen från Sverige kompenserats av turism från forna Sovjet och Östeuropa. Men det är synd att svenskar missar ett spännande turistmål på grund av felaktig information i svensk massmedier.

För oss som har vårt hjärta både i Israel och Sverige gäller det att sprida en sann bild av livet i Israel, och inte bara debattera konflikter. Positiv och sann information öppnar för bättre relationer och främjar freden. Studentutbyte med Israel öppnar för kunskapsöverföring. I många ämnen, som t ex historia och högteknologi, är forskning och undervisning i toppklass. Vägen till fred och förståelse är lång och mödosam, men den svenska vägen leder inte dit.

Oded Meiri

SvD DN 2 3

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Explore posts in the same categories: Uncategorized

Etiketter: , ,

Both comments and pings are currently closed.


