Ship to Gaza – lång omväg och mindre last

En av Ship to Gazas skorvar på norra Atlanten utanför Irland

FN FÖREDRAR ATT SKICKA VIA ISRAELS ÖPPNA GRÄNSER

Organisationen Ship to Gaza har samlat ihop hundratals aktivister som ska skickas till Gazaremsan tillsammans med en del förnödenheter och utrustning. Men till skillnad från FN väljer man att inte använda den enklaste och snabbaste rutten för hjälpsändningen – dvs landvägen genom Israels öppna gränsövergångar till Gaza. Där skickas dagligen in långt större hjälpleveranser med exakt samma varor som dem som Ship to Gaza hittat plats för på sina båtar.

Israel har välkomnat Ship to Gaza att leverera hjälpen via de öppna landgränserna, men aktivisterna väljer istället att lägga pengar på att köpa in åtta båtar – varav hela fem stycken är reserverade för passagerare – för att ta sig till Gaza på en tidsödande kryssning som i lördags började så pass långt bortifrån som i Nordatlanten utanför Irland (!).

I Osloavtalet från 1995 mellan den Palestinska Myndigheten och Israel slås det fast att den israeliska kustbevakningen har ansvaret för säkerheten i vattnen utanför Gazaremsan, och att utländska fartyg inte får komma närmare än 12 nautiska mil till området. Syftet är att undvika nya krig i regionen, som följd av att den av FN terrorstämplade Hamasrörelsen via havet importerar vapenlaster och materiel som kan omarbetas för attacker mot Israel.

SHIP TO GAZA: FÄRRE FÖRNÖDENHETER – FLER AKTIVISTER

Båtresan kommer att ta flera veckor och kosta på i både båtbränsle och i uppäten mat för de flera hundra passagerarna. Det totala tillgängliga lastutrymmet på båtarna från Ship to Gaza är bara 5.000 ton, enligt aktivisterna. Det ska jämföras med att Israel, på bara några dagar, levererar över tre gånger mer – nämligen 17.000 ton, på fler än 700 lastbilslaster (!). Och i förra veckan slussades ytterligare 14.000 ton in via Israel, samtidigt som 781 personer från Gaza togs emot i Israel och på Västbanken för sjukhusvård.

BRYT HAMAS FÖRTRYCK

Om prioriteringen hade varit att hjälpa befolkningen i det Hamasstyrda Gaza så hade man rimligen använt den enklaste, snabbaste och billigaste rutten, och man hade maximerat lasten med förnödenheter istället för med aktivister (som upptar två tredjedelar av det totala båtutrymmet). Det är smärtsamt uppenbart att det är propagandaeffekten och stigmatiseringen av Israel som är huvudsyftet, och inte att hjälpa invånarna i islamistdiktaturen. Det blir en indirekt seger för Hamas – den Iranfinansierade terrorregim som håller Gazas befolkning gisslan, avrättar dissidenter, torterar deltagare i kulturprojekt betalade av Sverige, samt vräker dussintals familjer i Gaza och river deras bostäder i brott mot allt vad rättsprocesser heter.

SPACE SHIP TO GAZA?

Fler sätt att inte använda gränsövergångarna från Israel

Men det finns ju ännu effektivare sätt att skapa medieintresse, och samtidigt kraftigt begränsa och krångla till hjälpleveranserna – allt för att låtsas som att gränsövergångarna från Israel inte fanns. Varför inte köpa in sig på lite lastutrymme i någon av de raketer som Iran regelbundet skjuter upp i regionen, och be att lasten släpps ner i fallskärm över Gaza efter några varv i stratosfären? Eller mer jordnära: be Hamas om att få låna en av deras vapensmugglingstunnlar under Egyptens stängda gränser till Gaza och börja släpa en säck i taget ut på andra sidan i Gaza!

FN: ”INGEN HUMANITÄR KRIS I GAZA LÄNGRE”

Tack vare införseln från Israel sade FN:s Mellanösternsändebud Robert Serry redan för tre månader sedan att det inte råder någon humanitär kris i Gaza längre. Och det var långt innan Ship to Gaza ens hunnit spendera hjälppengarna på båtinköp, båtbränsle och mat till de egna passagerarna för en Medelhavskryssning där lasten inte ens når upp till vad som slussas in från Israel till Gaza på några timmar landvägen.

Missa inte Lisa Abramowicz (SII) i tisdagens debatt i Studio Ett (3 min in) med Mehmet Kaplan (MP) om Ship to Gaza som ett propagandajippo, och läs gärna hennes inlägg på Newsmill om en av passagerarna: Henning Mankells medverkan sänker Ship to Gazas trovärdighet.

A, 2, SvD, SvD, DN, SvD, Gp, Dag, Syd, Vlt, Blt, SvD, 2, St, Gd, Ab, Ek, Bl, , A, DN, 2, 3, 3, 4, 5, 6, 7, SvD, 2, 3, 4, 5, 6, Ex, Dag, 2, 3, 4, 5, Gp, 2, 3, 4, 5, Ex, Vg, 2, 3, S, K, St, Gd, Blt, Vlt, N, 2, Db, Hd, 2, Jn, Co, F, 2, 3, Sr, 2, M, 2, T, P, Hn, Nt, Svt, Bt

Läs också:
Palestinska medier: Gaza inviger ny simbassäng med olympiska mått
Mycket mer: den senaste veckans leveranser via Israel till Gaza
(FiM) 2009: Bluffen ‘Ship to Gaza’
Mediekorruption: DN-journalist marknadsförde egen aktivistorganisation
USA resp. Israel stoppade båtleveranser med vapen från Iran till Gaza
Båt med hundratals ton vapen från Iran till Hizbollah stoppad (2009)
DN: Lita inte på Iran
Köpt av Iran: Syrien tackade nej till fred med Israel
Med en sådan ”fred” behövs inga krig: om egyptisk statsrasism
Noam Chomsky umgicks med Hizbollah i Libanon 2006

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Annonser
Explore posts in the same categories: Frågor med svar, Organisationer, Politiken

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Both comments and pings are currently closed.


%d bloggare gillar detta: