Antisemitism från Ship to Gaza sprids av Sveriges Radio P4 Örebro

Skärmdump SR P4 Örebro, med understrykningar. Klicka för förstoring.

Se också uppdatering längre ned.

Sveriges Radios P4 Örebro sände idag ett inslag från Stortorget i staden, där Ship to Gaza höll en manifestation. På radions hemsida lyder den direkt partiska rubriken Här hedrades offren på fredsfartyget, och i reportaget förtydligas att det gällde vad man kallade ”det turkiska fredsfartyget”.

Reportern Jaber Fawaz intervjuar två av dem som ingick i Ship to Gaza-manifestationen:

Kostnären Bitte Alling och författaren Staffan Ekegren hade ställt ut konstverk som en del av manifestationen.

– Någonting som är viktigt är att bojkotta israeliska varor, där kan vi ju var och en göra en insats. Israelerna tycker ju om att göra sig till offer, världens offer. Men det dem är känsliga för, det är ju pengar. Så att om vi slutar handla av dem, och sluta handelsavtal. Där träffar vi dem närmast hjärtat, säger författaren Staffan Ekegren.

Göra sig till offer? Känsliga för pengar? Där träffas dem närmast hjärtat?

Nu förstår man varför det inte uppmanas till bojkott mot något annat land i världen. Radioinslaget är fortfarande oförändrat, och går att höra här. På SR:s hemsida har nu citatet redigerats bort från texten, så de tycks ha insett åtminstone det problemet. Ingen förändring dock av ljudfilen, eller av den så kallade ”reporterns” text om ”det turkiska fredsfartyget” där man sågade av relingen flera timmar i förväg för att framställa järnspett. Inte heller tillstymmelse till att ta med något israeliskt perspektiv. Här finns skärmdumpen ovan utan understrykningar. Här och här finns en mp3-inspelning av radioreportaget.

Att Ship to Gaza inte störs av antisemitiska strömningar är ingen hemlighet. På deras hemsida länkades exempelvis till den ökände antisemiten Lasse Wilhelmsson som slagit påsarna ihop med den nazi-islamistiske Förintelseförnekaren Mohamed Omar. Ship to Gaza själv delfinansierades av Mahathir Mohamed (i DN: Judehatande finansiär bakom Gaza-konvojen).

PUBLICISTISKT BEDRÄGERI

Att SR inte har bättre omdöme är oroväckande. Radioinslaget ovan bryter inte bara grovt mot Sveriges Radios sändningstillstånd gällande opartiskhet, saklighet och allsidighet – att tala om den turkiska islamistbåten Mavi Marmara som ”fredsfartyget”, och utan att ange Israels sida av saken är ett hån, inte bara mot lyssnarna. Det är ett publicistiskt bedrägeri. Utöver det är det ofattbart att redaktionen öppet sprider antisemitiskt anstrukna resonemang och hat mot israeler från Ship to Gaza. Ljudklippet ligger kvar oförändrat.

Kanalchefen på P4 Örebro heter Markus Boger. Programchefen heter Anna Lorentzon och Nyhetschefen heter Jonas Edlund som är ersatt av den t.f. nyhetschefen Peter Bjurbo. De och deras sommarvikarier kan nås här: markus.boger@sr.se, anna.lorentzon@sr.se, jonas.edlund@sr.se, jaber.fawaz@sr.se, eva.hallgren@sr.se, peter.bjurbo@sr.se, nyheter.orebro@sr.se

Anmälan till Granskningsnämnden gällande hets mot folkgrupp och grov partiskhet kan göras här.


Klippet ovan: Närbilder på islamisternas attack med järnspett och klubbor på det ”turkiska fredsfartyget” 1min50sek in. Slowmotion på knivattack 2min27sek in. Soldaterna steg ombord utan dragna vapen när de blev attackerade av turkiska islamister med knivhugg i magen, klubbslag mot huvudet och attacker med järnspett.

UPPDATERING 30/6 kl. 12.30: Sveriges Radio har nu på sin hemsida tagit bort benämningen ”fredsfartyget” om den turkiska islamistbåten från Ship to Gaza. Själva radioreportaget är dock helt oförändrat.

NÄR DET GÄLLER ISRAEL STRUNTAR MEDIERNA I JOURNALISTISKA PRINCIPER

Även bortsett från det vämjeliga citatet ovan så är det sedan länge klarlagt att svenska nyhetsorganisationer inte bryr sig ett dugg om publicistiska regler om opartiskhet när det handlar om Israel. Inte på något annat rapporteringsområde skulle sådan ensidighet och utelämnanden tillåtas. Nyhetsvärderingen är politiserad och selektiv och texterna och reportagen är totalt pro-palestinska, utan ens det minsta försök att rättvist och sakligt representera det israeliska perspektivet. Det har vi och många andra visat under mycket lång tid (sök gärna i våra arkiv och på nätet). Det handlar främst om Tidningarnas Telegrambyrå (TT), vars utrikesredaktion leds av Vicktor Olsson och som dagligen förvränger internationella orginaltelegram från AFP och Reuters, och väljer selektivt med udden alltid riktad mot Israel. Det gäller även Aftonbladets nyhets-, ledar- och kulturredaktioner, SR samt SvD:s mellanösternkorrespondent.

PRESSKORT SKA ENDAST UTFÄRDAS TILL JOURNALISTER

Vi stödjer en oberoende, kritisk och opartisk rapportering av fakta från regionen, och som inte tar ställning för endera sidan. Pro-palestinska propagandister utan ambition att rapportera opartiskt är inte journalister, och ska inte heller behandlas som sådana i Israel. Inte heller redaktioner som systematiskt struntar i opartiskheten och balansen. Vi är därför benägna att förstå dem som förespråkar att man, med exempel på hur de jobbar, uppmanar relevanta israeliska myndigheter att inte ge propagandister från bl.a. ovannämnda svenska redaktioner de privilegier som ges till journalister. Aftonbladets situation i Israel en tid efter organskrönan är ett sådant exempel.

Israel är landet där flest utländska journalister är baserade, och ett av världens mest mediebevakade, så det finns ingen risk att vi blir utan professionell journalism. Israel självt har dessutom en av världens mest vitala och oberoende press med en ofta svidande kritisk, men saklig och opartisk rapportering. Landet har definitivt ingenting att lära av den rent patologiska ensidigheten, selektiviteten och bristande professionalismen i medie-Sverige på den punkten. Faktum är att svenska medier är några av de mest israelhatiska utanför arabvärlden. Fri access gäller för journalister, inte för svenska mediecharlataner och bedragare. De sistnämnda kan skriva från Israel även utan presskort, och har ändå aldrig visat något intresse av att rättvist behandla uttalanden från israeliska representanter, som presskorten hade givit enklare tillträde till.

Det verkar som att de svenska redaktionerna och journalistkåren behöver hjälp med saneringen utifrån.

SvD, Dag, Gp, Blt, Ek, St, Lz, Bo, Gd, DN, Svt, Dag, DN, Vg, Tv2, S, N24, F, Ls, Bl, Gt, Sr, 2, N, 2

Se också:
Turkisk kapten och styrman vittnar: IHH beväpnade sig för strid i förväg (videos)
Närbilder på islamisternas attack, samt Turkiets vetskap om IHH
Reuters intervjuar folkrättsexperter: Bordningen och blockaden laglig
Folkrättsprofessor vid Uppsala Universitet: Bordningen och blockaden laglig
SvD och dansk studie om IHH:s kopplingar till Al-Qaida och Hamas
Kontrasten mot båtarna där inga islamister gick till våld
Samling av tillgängliga videoklipp
Censurerat av TT: Beväpnade palestinier bränner ner FN:s barnkollo – igen
TT:s Mellanösterntelegram är palestinska partsinlagor (FiM)
Foton från Paris: Stor manifestation för Gilad Shalit och Israel

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements
Explore posts in the same categories: Uncategorized

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Both comments and pings are currently closed.


%d bloggare gillar detta: