Posted tagged ‘IDF’

Falsklarm om ”massdeportering”

16 april 2010

”INGEN GRUND FÖR PÅSTÅENDENA”

I söndags publicerade en av Israels minsta rikstäckande tidningar, Haaretz, en kommentar om försvarsmaktens nya regler för repatriering av palestinier på Västbanken hemmahörande i det Hamasstyrda Gaza. Tidningens journalist, Amira Hass, tolkade reglerna som ett carte blanche för ”massdeportering”. I statskontrollerade arabiska medier, men också i vissa svenska rapporter, piskades det upp hätska stämningar efter artikeln. Påståendena i Haaretz har dementerats, rapporterar tidningen nu:

Israel har skickat meddelanden för att försäkra Egypten, Jordanien och den Palestinska Myndigheten om att man inte har för avsikt att vidta åtgärder mot Gazabor på Västbanken.

I en separat artikel återges också klarlägganden från försvarsmakten:

– Det finns ingen sanningsgrund i rapporterna om att Israel skulle ha för avsikt att deportera Gazabor boendes på Västbanken, sade den ansvarige brigadgeneralen Eitan Dangot i ett telefonsamtal med den högt uppsatte Fatah-representanten Hussein a-Sheikh. 

Hamasstyret i Gaza ligger i krig mot Israel. Styret på Västbanken har, trots ovilja till fredsförhandlingar, däremot en fungerande relation till Israel.

INGEN SKA BEHÖVA BO I HAMASSTYRET MOT SIN VILJA

Den respekterade israeliska bloggen Elder of Ziyon har följt upp klarläggandena, och fått mer detaljer. IDF meddelar att de, tvärtemot farhågorna i Haaretz artikel, givit alla 32.000 palestinier som de palestinska myndigheterna registrerat och som anmält att de inte vill återvända till Hamasstyret i Gaza, valfrihet att stanna kvar på Västbanken, där säkerheten garanteras av Israel.

(mer…)

På tionde dagen: ny israelisk mirakelräddning

23 januari 2010

Klicka för att se SvD:s video

Det hade igår gått tio dygn sedan jordbävningen i Haiti, och hoppet att finna fler överlevande var nästan ute. Emmanuel Busos mamma berättade att hon förgäves grävde i blindo med en liten skruvmejsel för att försöka hitta sin försvunne son och kunna kremera honom. Då ropade plötsligt någon att de kunde skymta honom inspärrad i en ficka under rasmassorna.

Det israeliska räddningsteamet grävde i en halvtimme för att öppna upp det fängelse av sten och betong som hållit 22-åringen inspärrad under den kollapsade byggnaden. Mirakulöst nog var han fortfarande vid liv. Han fördes i ilfart till det israeliska fältsjuhuset där han fick vård och nu mår bra. Se också nedanstående videoklipp från själva räddningen:

(mer…)

Haiti: Som tack gav hon sin nyfödde son namnet Israel

18 januari 2010

Lille Israel föddes på fältsjukhuset på Haiti

Israels räddningsinsats på Haiti kom fram till Port-au-Prince redan natten till i lördags. En kontingent på totalt 220 personer, inklusive medicinsk personal på 120 personer varav 40 läkare, ytterligare 20 med paramedicinsk kompetens samt 24 sjuksköterskor. Dessutom ingår räddningsstyrkor, hundpatruller och ingenjörer. Man upprättade snabbt ett fältsjukhus med intensivvård, trauma och kirurgi, radiologi, förlossning, barnmottagning, äldrevård samt apotek.

Hårt prövad av palestinska terrorattacker har Israel några av världens mest erfarna räddningsteam, som tidigare ryckt ut vid katastrofer i bl.a. Sudan, Indien, Turkiet, Kamerun, Nigeria, Nicaragua, Azerbajdzjan, Tibet, Peru och Thailand. I fraktplanen från Israel forslades också förnödenheter, medicin och räddningsutrustning. Med start i lördags började teamen omedelbart att gräva fram offer som fastnat under rasmassorna, och på det israeliska fältsjukhuset satte man in vård för den nödställda befolkningen.

Missa inte TV-reportagen hos BBC och Sky News som uppmärksammade de israeliska räddningsinsatserna. Räddningsmanskapet drar fram en man levande som legat begraven under rasmassorna i nästan fyra dygn. Det tog flera timmar att gräva ut honom. När räddningsmanskapet fått ut mannen applåderade folkmassan och ropade ”Bra jobbat, Israel!”. Vi ser också den skadade höggravida 24-åriga mamman Gubilande Jean Michel som fött en liten son i det israeliska fältsjukhuset. Som tack bestämde hon sig för att kalla barnet Israel. TV4 hade på tisdagen ett reportage från fältsjukhuset. I videoklippen på You Tube nedan får vi fler detaljer om dessa insatser.

(mer…)

Internet killed the radio star

07 januari 2010

Programledare, Sveriges Radio (från sr.se)

En av fördelarna med internet är att även radion blivit ett bildmedium. På SR:s hemsida finns två stort uppslagna bilder på programledaren för public service-kanalens välgjorda program Vetenskapsradion Historia i P1. Idag handlar programmet om den judiske Aron, Moses bror.

(mer…)

Fakta om Gazakriget: 2922 sömnlösa nätter

30 december 2009

Ny informationsportal om Gazakriget

Så här drygt ett år efter Hamaskriget i Gaza har en svensk informationsportal startats som samlar fakta om kriget på en och samma plats. Den heter 2922 sömnlösa nätter och anspelar på de åtta åren som Hamaskriget varade, innan Israel till sist beslöt sig för att försöka reducera angreppen från Gaza genom ett ingripande förra vintern. Över en miljon civila israeler hade varit måltavlor för den palestinska islamistgruppens Iransponsrade missiler. Fortfarande vägrar Hamas att göra vad som krävs för att situationen ska normaliseras: avsäga sig terrorismen, erkänna Israel och fredsavtalen samt släppa den kidnappade Gilad Shalit.

Informationsportalen är uppdelad i fyra flikar:  (1) Hamas, (2) Raketerna från Gaza, (3) Kriget mot Hamas i Gaza samt (4) Efter Gazakriget. Materialet kommer både från externa källor och från Svensk-Israelinformation, som sammanställt sajten. Varje artikel är minutiöst försedd med fotnoter, källhänvisningar och referenser. Under Multimedia kan man hitta videoklipp och bilder som dokumenterar händelserna, samt vittnesmål från experter. När man nu översvämmas av debattinlägg, radioprogram och nyhetstelegram om ettårsdagen av Hamaskriget är detta en utmärkt kunskapssida för att kunna navigera mellan fakta och desinformation.

(mer…)

Nazi-beundrare på Human Rights Watch utreds

15 september 2009

Human Rights Watch (HRW) har tvingats stänga av sin ”seniora militära analytiker” efter att det har uppdagats att han är en närmast besatt nazi-fetischist. Till och med TT rapporterar om saken. Marc Garlasco, som den 39-årige mannen heter, ligger bakom flera av HRW:s rapporter med anklagelser mot Israels operation mot Hamasterrorister i Gaza. Här är ett foto som mannen postat på sig själv på ett internetforum för likasinnade, med Järnkorset:

Marc Garlasco, Human Rights Watch

Marc Garlasco, Human Rights Watch

Det senaste avslöjandet, som även rapporterats av New York Times och BBC är ett hårt slag mot HRW:s trovärdighet. Det kommer bara några veckor efter att det offentliggjorts att organisationens vice-chef för Mellanösternavdelningen, Joe Stork, skriftligen applåderade (!) det palestinska massmordet på israeliska idrottsmän vid München-OS 1972 när det begav sig, och beskrev det som en ”moralhöjare för palestinier”. Han har också stött Saddam Hussein och motsatt sig Israels existens. På Human Rights Watch var det denne extremist som låg bakom anklagelserna att Israel skulle ha använt vit fosfor på ett olagligt sätt, som vi granskade här: Palestinier ger Israel rätt om vit fosfor: ‘Vi struntade i evakuering’.

I den senaste skandalen gick HRW först ut till försvar för Garlasco och försökte beskriva honom som en ”seriös militärhistoriker” och en oskyldig samlare av militärattiraljer. Men de argumenten visade sig snabbt vara oriktiga, liksom också delar av Garlascos militära expertis. Hans ”hobby” har i själva verket visat sig vara en besatthet. Han har postat uppåt nio tusen inlägg på forum för likasinnade, såsom Wehrmacht Awards och German Combat Awards. De flesta auktionshus tillåter inte ens utställning eller handel med sådan nazi-memorabilia.

Garlascos internetnamn, liksom också registreringsnumret på hans bil, är ”Flak88”. Det var en tysk luftvärnskanon. Hans logga är en hakkorsprydd tysk medalj. Inte helt konventionellt för någon som på dagtid ska representera en ”människorättsorganisation”.

(mer…)

Aftonbladet, det är ert hat och unkna metoder som kritiken gäller

20 augusti 2009

Den gamle israelhataren Donald Boström – en vän av den eritreanska regimen som håller journalisten Dawit Isaac fängslad – har upplåtits plats i Aftonbladet för sina obelagda teorier och lösa anklagelser från palestinier om att israeliska soldater skulle stjäla organ från palestinska terrorister. Artikelförfattaren erkänner nu, efter publiceringen, att han inte har en aning om påståendena är sanna eller inte. Istället för att omedelbart säkerställa en ny obduktion av den avlidne och bevisa de påstådda organstölderna på ”stenkastargrabbarna”, tar han nu flera år senare, istället tillfället i akt att anknyta till en amerikansk korruptionsaffär som bl.a. involverade en amerikansk (inte israelisk) jude och israeliska (inte palestinska) donatorer. Aftonbladet låtsas inte förstå avskyn som riktas mot tidningens redaktionella och journalistiska metoder, utan försöker istället sätta dit Sveriges ambassadör som, i likhet med Carl Bildts fördömanden av SVT:s ”lögner” om FRA, om än överflödigt, markerade avstånd till konspirationsteorierna i Aftonbladet (hon bad inte om ”ursäkt”, som somliga tycks tro).

AFTONBLADET – VAR ANNARS?

När den Hamasvänliga kvällstidningen Aftonbladet i måndags publicerade Donald Boströms artikel i Aftonbladet ”Kultur” med helt obelagda palestinska anklagelser, kom det inte som en överraskning. Tidningen har i decennier bedrivit en hatkampanj mot Israel med antisemitiska förtecken, och publicerar gärna rykten, hörsägen och myter (även från palestinier med tydligt partsintresse), eller från långtida israelhatare, islamister och antisemiter utan belägg, som aldrig skulle publiceras om de gällde andra folk.

Under de senaste månaderna har tidningen exempelvis bedömt att åsikterna från en öppet islamistisk antisemit, nynazist och Khomeini-beundrare (svenske Mohamed Omar) var av sådant värde att han beretts stort utrymme att lufta sina rasistiska attityder på Aftonbladets så kallade debatt- och kultursidor. Den här bloggen har också i flera inlägg bevisat hur ett antal av Aftonbladets journalister och redaktörer struntar i normal pressetik när det kommer till Israel, däribland Peter Kadhammar och Catrin Ormestad.

Aftonbladets direkt inkompetente chefredaktör Jan Helin, som vid en debatt i april i år om svenska mediers rapportering om Gazakriget avslöjade att han trodde att Hamas 10 000 palestinska raketer från Gaza varit riktade mot ”bosättningar” (!) och inte Israel, försvarar publiceringen av måndagens artikel. Han anser att Israel ska ”svara på frågorna istället”, men förklarar inte varför inte en enda namngiven israel intervjuats om obduceringen i artikeln, som uteslutande är baserad på konspirationsteorier från Donald Boström och familjer till avlidna palestinska terrorister. Aftonbladet och Boström har inte ställt en enda direkt fråga. Tvärtom är det många, både i Sverige och utomlands, som har frågor kring Aftonbladets syn på journalistik och rasism.

AFTONBLADET: ”SVENSK PRESSFRIHET STÅR PÅ SPEL!”

På sin blogg undrar Jan Helin i ett försvarstal varför palestiniern hade obducerats av Israel när dödsorsaken var ”uppenbar”. Frågan till Aftonbladet och Donald Boström är varför kroppen inte obducerades av de palestinska anhöriga om de misstänkte att organ hade tagits ut? Varför struntade palestinierna (och Boström) i att bekräfta huruvida organ hade plockats ut, istället för att komma med ogrundade blodslögner?

Det beror på att det ju aldrig handlade om något verkligt försök till journalistik eller genuina ”frågor”, som Aftonbladet nu försöker att få det till. Istället fortsätter tidningens chefredaktör att spela dummare än han är genom att försöka skrämma sina läsare om ett ”israeliskt propagandamaskineri” och en ”israelisk storm mot Aftonbladet”. Stackars lilla Aftonbladet! Att läsare både i Israel och Sverige och resten av världen självständigt och till och med utan taktpinne kan känna äckel och avsmak för att Jan Helins tidning driver hatisk demonisering och oseriös journalistik, och att det är Aftonbladet som står för propagandan, det föresvävar honom inte ens. Bättre då att fantisera ihop en hotbild om en israelisk mediekonspiration; även där kan Aftonbladet få god hjälp av Donald Boström (se nedan).

Nu försöker också tidningens LO-tillsatta politiska chefredaktör Helle Klein att skvallra om Sveriges ambassadörs avsmak inför Aftonbladets artikel till utrikesminister Carl Bildt (som själv fördömt ”lögner” i svenska medier tidigare, se nedan). ”Svensk pressfrihet står på spel”, varnar Klein i torsdagens ledarartikel, i något som måste vara den mest teatraliska undanflykten från diskussionen om Aftonbladets metoder som tidningen gjort på länge. 

(mer…)

Israeliska armén gjorde mer för att skydda civilbefolkningen än någon annan armé i krigföringens historia (VIDEO)

09 juli 2009

Nyligen släppte Amnesty en rapport om Hamaskriget kring årsskiftet. Rapporten var ett lågvattenmärke i Amnestys historia, baserad enbart på Hamas uppgifter, vilket vi konstaterat i en tidigare granskning av rapporten. Exempelvis anklagar Amnesty Israel, men inte Hamas, för att ha använt sig av mänskliga sköldar. Tidningen Världen idag rapporterar här om kritiken mot Amnestys rapport.

Amnesty är inte de enda som har synpunkter på de krigförande parterna. En expert som i en tidigare svensktextad BBC-intervju förklarade att Israel gör mer än någon annan armé för att skydda civila, är den brittiske översten Richard Kemp, tidigare befälhavare för de brittiska styrkorna i Afghanistan. Vid en konferens i juni i Israel, med titeln Hamas, the Gaza War and Accountability under International Law talade Richard Kemp återigen om hur Israel överträffar andra arméer i skyddet av civila, och överste Kemp borde veta. Hela texten finns återgiven här.

Delar av talet finns i nedanstående klipp på Youtube, textat till svenska (om textningen inte kommer igång automatiskt, aktivera textningen i nedre högra hörnet).

Sydsvenskan GP DN 2 Barometern SvD 2 HD 2 VG 2 3

Dick Erixon 2 MXp

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Palestinier ger Israel rätt om vit fosfor: vi struntade i evakuering

15 april 2009

JOURNALISTISKT HAVERI

Vi kan idag avslöja att Aftonbladets reporter Peter Kadhammar samt Dagens Nyheters Michael Winiarski utelämnat avgörande fakta i sina reportage om de som brännskadats av vit fosfor i Gaza. Fakta som de brännskadade intervjupersonerna själva har uppgivit i sina vittnesmål, och som ger Israel rätt, mitt i all tragik. Nämligen att de hade förvarnats av den israeliska militären nästan ett dygn i förväg och uppmanats att omedelbart lämna stridsområdet, men valt att strunta i varningen och tagit risken att stanna kvar på eget bevåg. Dessutom framkommer det att de inte bodde i tätbebyggt område.

”ISRAEL UPPMANADE OSS ATT EVAKUERA, MEN VI VALDE ATT STANNA ÄNDÅ”

Vittnesmålen från den familj som Aftonbladets Peter Kadhammar skriver om, och som Dagens Nyheters Michael Winiarski intervjuar, finns klart och tydligt dokumenterade i rapporterna hos både Human Rights Watch och B’Tselem som reportrarna hänvisar till  (se nedan). Ändå struntade de i att återge denna information, för att ge intrycket att Israel attackerade dessa människor med avsikt, och utan hänsyn till civilbefolkningens liv. 

Israel släppte ned 300 000 flygblad i området dagen före striderna, och avbröt dessutom alla lokala palestinska radiosändningar med uppmaning att evakuera. Det medger de brännskadade palestinierna tydligt och klart. Men ingen av dessa reportrar nämner detta eller erkännandet från de brännskadade om att de valde att strunta i varningarna. Varje civilt dödsoffer är tragiskt, men det är direkt oärligt att undanhålla deras vittnesmål som visar att Israel gjorde vad man kunde för att skydda civila i stridszonen, i syfte att försöka utmåla landet som hänsynslöst. De båda journalisternas intervjuobjekt, Sabah Abu Halima från byn Siyafa, som förlorade flera familjemedlemmar, vittnade klart och tydligt till B’Tselem:

På lördagkvällen [den 3 januari], släppte israeliska flygplan ned flygblad som uppmanade de boende i området att lämna sina hem. Armén hade gjort på samma sätt vid tidigare inbrytningar, och vi lämnade inte huset då heller, så vi bestämde oss för att inte evakuera den här gången heller. Ungefär kl. 16 nästa dag [den 4 januari], när hela familjen var hemma började armén att skjuta stridsvagnsgranater i området. Några minuter senare landade en granat på vårt hus.

Human Rights Watch, som i sin rapport utredde händelsen, ger ytterligare vittnesmål från byn Siyafa där händelsen inträffade, som ligger nära gränsen till Israel, (DN uppger felaktigt namnet på den närliggande staden Atatra). HRW intervjuar :

”De skickade meddelande om att evakuera”, [säger invånaren Mahmoud Khalael, som är ansvarig för byns jordbrukskollektiv]. Enligt andra bybor släppte IDF ned flygblad från luften med varning till civilbefolkningen att lämna området men invånarna lämnade inte, därför att det, enligt dem själva, inte fanns några [palestinska] krigare där och för att de trodde att de var i säkerhet.

HUSET LÅG INTE I TÄTBEBYGGT OMRÅDE

Det stämmer inte heller att Sabah Abu Halimas hus låg mitt i tätbebyggt område, som de svenska artiklarna låter påskina. Human Rights Watch skriver:

Huset, som besöktes av Human Rights Watch den 23 januari, var den andra strukturen in från de öppna fälten, varifrån man har en överblickande vy över Beit Lahiya och flyktinglägret Jabalya.

(mer…)

En israelisk arab som tröttnat på jiddret (VIDEO)

29 mars 2009

Del 2:

 

(mer…)