Posted tagged ‘SVT’

Cecilia Uddén åter i sin gamla skepnad som partisk journalist

29 januari 2011

Granskningsnämnden för Radio och TV fällde ett inslag i P1 Morgon för otillåtet ställningstagande.
I ett inslag i P1 Morgon den 26 oktober 2004 diskuterade Johan Norberg, debattör vid tankesmedjan Timbro, och Cecilia Uddén, programledare för P1-programmet Konflikt, rapporteringen i svenska medier angående presidentvalet i USA. Norberg ansåg att rapporteringen var partisk till förmån för John Kerry och gav som exempel Cecilia Uddéns förhållningssätt i en intervju med Carl Bildt i Konflikt. Cecilia Uddén försvarade den subjektiva journalistiken och ansåg att det inte var någon kontroversiell ståndpunkt att tycka ”att Kerry vore bättre för världen än Bush”.
Granskningsnämnden ansåg att Cecilia Uddén genom sina uttalanden tog ställning i en politisk fråga på ett sätt som inte är förenligt med hennes roll som programledare i ett program i Sveriges Radio. Inslaget stred därför mot kravet på opartiskhet. Beslutet var enhälligt.
SR ansåg att Cecilias professionella agerande i egenskap av journalist inte stämmer med journalistisk etik och stängde på grund av detta av henne .


Sveriges Radio stänger av Cecilia Udden ·27 oktober 2004
Sveriges Radio försätter sin tidigare USA-korrespondent, Cecilia Uddén i karantän med omedelbar verkan.
TT meddelar:

 

Orsaken är att hon på tisdagen under en diskussion i programmet P1 Morgon sade att svenska medier inte hade något krav på saklighet i bevakningen av valet i USA.
I ett pressmeddelande säger programdirektören Kerstin Brunnberg att uttalandena innehöll felaktigheter och att programreglerna om opartiskhet och saklighet gäller för all rapportering i Sveriges Radio. 

När vi intervjuade Siewert Öholm i Radio FiM(frekvens 94,9 Mhz)i förra veckan berättade Siewert att han hade besökt ett seminarium som behandlade Mellanöstern, konflikten  och Israel. Till sin förvåning såg han att moderatorn var Cecilia Uddén som är SR-korrepondent i Mellanöstern med kritiska synpunkter om Israel. Han menar att en journalist som rapporterar från en konflikt inte ska inrikta sina rapporter utifrån sina personliga uppfattningar om konflikten, något som Cecilia, som är en skicklig journalist, alltid gör genom att intervjua sin frisör eller försäljare eller någon annan från Gaza som förmedlar samma budskap som hon vill förse lyssnarna med.


För hennes partiskhet i rapporteringen om Israel tackades hon av Palestina-grupperna under deras kongress 2004 (se nedan).

Under ”Ship to Gaza” i början av förra året rapporterade Cecilia i minst tio olika radioprogram.

 

Nu när den israeliska kommissionen (Turkel-kommissionen), som undersökt händelserna, kom fram till slutsatsen att Israel har rätt     att blockera trafiken till Gaza och att Israels armé agerade korrekt under övertagandet av de båtar som försökte bryta blockaden mot Gaza, rapporterade inte Cecilia något alls i SR om detta. Åter igen passar nyheten inte in i den linje som Cecilia driver och då skippar hon helt enkelt nyheten. När undertecknad emejlade henne för att fråga om orsaken till denna avsaknad av rapportering svarade hon inte på brevet.

Imorse lyssnade jag på Cecilia igen i programmet Konflikt. Denna gång rapporterades om revolutionsförsöket i Egypten. Medan Cecilia rapporterade om fredliga demonstranter visade SVT hur flera byggnader brinner. Även Israel nämns i sammanhanget av Cecilia som motståndare till demokratisering i arabvärlden. Var hämtar Cecilia dessa uppgifter ifrån!?

Slutsatsen av alla dessa händelser är att SR fortsätter med sin opinionsbildande nyhetsrapportering, vilken styrs av partiskhet och står i stark kontrast till den svenska journalistikens etiska regler.

Oded Meiri

interessant

SVTs jurist ljuger och bedriver utrikespolitik (VIDEO)

07 augusti 2009

Den 30 januari kom ett mail från Birgitta Adamson, bolagsjurist på Sveriges Television:

(mer…)

SVT Aktuellt ett opartiskt nyhetsorgan?

10 maj 2009

Öppet brev till SVT:s vd Eva Hamilton

Det är sorgligt att SVT Aktuellt inte kan hålla god publicistisk nivå utan använder SVT som plattform för information emot Israel.

I detta brev vill jag jämföra två fall, där anställda fick sparken på grund av deras agerande; den ena under arbetstid i Israel och den andra under sin fritid i Sverige, då de uttryckt sina politiska åsikter och om hur SVT Aktuellt rapporterade om de båda fallen.

En man vid namn Lennart Eriksson var anställd å Migrationsverket i Kållered. Han är bloggare på sin fritid. Han använde sin egen dator. Där uttryckte han sitt stöd för den enda demokratin i Mellanöstern, Israel och sitt ogillande av terrororganisationen Hamas. (mer…)

Fred, hämnd och trakasserier

26 januari 2009

Kriget i Gaza är tillfälligt slut. Båda parter utropar sig som segrare. Under åtta år besköt terrororganisationer, med Hamas i spetsen, gränsstäder i södra Israel. Målet för beskjutningen var civilbefolkning. Under den tiden hördes ett flertal röster i Sverige, både från den regerande alliansen och delvis från oppositionen, som uppmanade till ett stopp för beskjutningen. Men rösterna var svaga. Inga initiativ togs från EU att praktisk arbeta mot Hamas vapensmuggling.

Nu, efter Gazakriget, har vi ett enormt engagemang i Sverige. Demonstrationer mot Israel, krav på att ställa israeliska ledare inför krigstribunal, krav på att bojkotta Israel. Inga röster hörs som uppmanar till fred.

(mer…)

Massmedia om Gaza-konflikten

23 januari 2009

Juliusz Brzezinski har skrivit om mediernas agerande i samband med Hamaskriget. Artikeln har även publicerats i Medievärlden:

Rapporteringen kring Gaza-konflikten får mycket stort utrymme i massmedia och i de flesta fall är den ”förstasidesstoff”. Beroende på att relativt få journalister finns direkt på platsen är många uppgifter osäkra och ofta motstridiga.

Ledarsidorna följer på förutsägbart sätt sin politiska linje och vinklar ledarna därefter, mestadels kritiskt mot Israel. Samma sak gäller Sveriges Radio och nyhetssändningar i TV, som mycket sällan ger tillfälle att balansera nyhetsbilden genom att låta den israeliska sidan framlägga sina synpunkter.

I de fall då Israels representanter kunde komma till tals (som t.ex. Israels ambassadör i Sverige, Benny Dagan) översattes deras svar mycket sparsamt så att budskapet ofta inte kunde komma fram. Liksom press och radio har TV-stationer valt sida i denna konflikt, även om SVT är något mera objektiv än TV4. Sändningar från TV4 karakteriseras av en ovanlig ensidighet. En genomgång av rubriker på TV4-arkiv om Mellanöstern. visar att Israel presenteras som helt och hållet ansvarigt för konflikten.

(mer…)

Emil Ghoury, sekreterare för Arab Higher Committee vs. Andreas Malm, sagoberättare

22 januari 2009

Dagens citat – del 35 (090121)

En del av er såg kanske att FiMs ordförande, Oded Meiri, deltog i SVTs program Debatt den 15 januari. SVT har även släppt en snutt på nätet med eftersnacket. Här kan man höra Andreas Malm, sagoberättaren, yttra följande om arabernas förkastande av FN-resolution 181:

Varför skulle palestinierna acceptera en delningsplan som tog ifrån dem deras land och fördrev dem därifrån?

Denna lögn är central i antiisraelernas historieskrivning, men som vi påpekade i posten Kartor som ljuger är det väldigt lätt att kolla att det inte stämmer, eftersom resolutionen finns tillgänglig.

Detta är vad Emil Ghoury, sekreterare i Arab Higher Committee, sade till Beirut Telegraph den 6 september 1948:

I do not want to impugn anybody but only to help the refugees. The fact that there are these refugees is the direct consequence of the action of the Arab States in opposing partition and the Jewish State. The Arab States agreed upon this policy unanimously and they must share in the solution of the problem.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Öppet brev till Västnytt

11 november 2008

…jag skall säga hela sanningen och intet förtiga…

Detta svär vittnen i svensk domstol. Det verkar inte gälla för Sveriges Televisions Västnyttsredaktion i Göteborg. Dom i fallet ”Sympatier för Israel var grund för degradering av enhetschef i Migrationsverket” meddelades igår av Mölndal tingsrätt. Lennart Eriksson, som degraderades från sin tjänst som enhetschef till beslutfattare, eftersom han på sin privata blogg på sin fritid med hjälp av egen hemdator, skrev att han sympatiserar med Mellanösterns enda demokrati, Israel, gavs av domstolen RÄTT. Migrationsverket gjorde fel, och Lennart fick 100 000 kr i skadestånd och uppsägningen av honom ogiltigförklaras.
(mer…)