En pseudonym träder fram med namn

Vid flera tillfällen har vi publicerat bloggposter skrivna av en gästskribent som gått under pseudonymerna Redouane eller Fouad R (de två olika pseudonymerna beror på missförstånd vid bytet av bloggredaktör).  Det finns många skäl varför skribenter väljer att vara anonyma, men nu har denne skribent bestämt sig för att skriva under sitt riktiga namn:

Medan Israel ständigt kallas apartheid- och rasistisk stat, försöker Israelhatare avhumanisera judarna i Sverige (svenska medborgare alltså!). En helsvensk bekant till mig hävdade med sjuklig entusiasm och övertygelse att de människor som demonstrerade i vintras i Malmö för Israels rätt att försvara sig ”älskade krig” (inte bara kriget i Gaza, utan också krig i största allmänhet). Efter att hon hade lugnat sig i sitt försök att visa mig att ”dessa människor” inte var som oss, att de törstade efter krig och blod, avslöjade jag för henne att jag också var med och demonstrerade för Israel denna kalla vinterdag. Jag frågade varför hon trodde att just dessa fredliga demonstrerande människor (majoriteten av dem var 50+) skulle gilla våld och förödelse. Jag frågade henne också hur många människor hon känner i sin omgivning som gillade krig och blod. Hon kände inga.

Antisemitism har flera ansikten och den mest farliga av dem är avhumanisering. För min bekant var de proisraeliska demonstranterna inte människor, utan blodtörstiga djur. Att jag, icke-jude, deltog i demonstrationen och inte höll med henne gjorde henne ännu mer förvirrad.

De människor som försöker avhumanisera judarna är ett allvarligt hot mot vårt samhälle. Vissa människor har tydligen inte lärt sig någonting av historien. Tvärtom, de verkar skrämmande nog lida av nostalgi. Mitt bidrag för att till varje pris göra allt jag kan för att förhindra en ny våg av avhumanisering är att för fösta gången signera med mitt riktiga namn. Gillar man mänskligheten och livet, så går det inte att göra det bakom en pseudonym. Har man en förkärlek för Israel och det judiska folket ska man stå för det. Demokrati och tolerans har sitt pris. Jag tänker från och med nu och utan komplex fortsätta bidra med det vackraste som finns: kärleken till mina medmänniskor.

Didine Bedraoui

Tidigare bloggposter av Didine:

Kristna, muslimer och judar kräver nyanserad rapportering om Israel
Torbjörn Björklund (v) – Varför har araberna problem?
Demokrati i Mellanöstern
Det offentliga Sverige och Israelhatet
Sverige är fantastiskt!
Tel Aviv ur en annan synvinkel
Dubbelmoral i synen på Mellanöstern
Odla jordgubbar, ansvar och fred
Fegheten i Malmö
Längtan till Tel Aviv
En personlig jämförelse mellan Israel och arabvärlden

Explore posts in the same categories: Artiklar

Etiketter: , , , , ,

Both comments and pings are currently closed.