Anita Gradin (S): PLO planerade att mörda mig

‘FLERA SOCIALDEMOKRATER SKULLE MÖRDAS AV PLO’

Anita Gradin, Sten Andersson, Yassir Arafat

Alltmedan dåvarande utrikesminister Sten Andersson vänslades med den palestinske ledaren Yassir Arafat planerade dennes organisation PLO att mörda svenskens ministerkollega Anita Gradin. Hon var motsvarighet till migrationsminister i den socialdemokratiska regeringen. Även den tidigare arbetsmarknadsministern Anna-Greta Leijon ska ha varit utsatt för palestinska mordplaner. Det är Anita Gradin som berättar om traumat i sin bok ”Från bruket till Bryssel” som kommer ut denna vecka. Tidningen Fokus har fått en intervju med henne:

Du berättar i boken att PLO planerade att mörda dig.

– Jag jobbade under min tid som migrationsminister ofta med frågor som  var kontroversiella och det fanns mörka krafter som hade sådana planer. Samma hot som tidigare hade riktats mot Anna- Greta Leijon riktades mot mig och jag var tvungen att ha livvaktsskydd. Vid ett tillfälle skickade Olof Palme partiets internationella sekreterare till Yasir Arafat för att tala honom till rätta. Det handlade inte bara om mig utan om att PLO måste hålla sig till lagliga metoder.

Din man Bertil fick också fungera som livvakt åt dig, och du skriver att utan honom så hade du inte levt i dag.

– Ja, vi bodde i radhus och jag kunde inte öppna dörren själv. Men jag vill helst inte prata om det där. Det är länge sedan, men det gör ont.”

D, DN, SvD, Syd, Hd, Gp, Etc, Vg, 2, 3, D, R24, Vl, 2, Ab, 2, 3, N, 2

Läs också:
Aktuellt i Politiken (maj): Nu bildas föreningen Socialdemokratiska Israelvänner (SIV)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Explore posts in the same categories: Artiklar, Frågor med svar, Look who is talking, Organisationer

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , ,

Both comments and pings are currently closed.